Pod koniec roku rząd przyjął wieloletni program budowy CPK. Z perspektywy Warszawy jednym z ciekawszych punktów jest budowa tunelu kolejowego pod Odolanami. To „wylotówka” z Warszawy dla Kolei Dużych Prędkości (KDP), dzięki czemu pociągiem z Warszawy Centralnej do stacji CPK mamy dotrzeć w około dwadzieścia minut.
- Tunel zacznie się po zachodniej stronie al. Prymasa Tysiąclecia i zostanie połączony z modernizowaną przez PKP PLK infrastrukturą stacji Warszawa Zachodnia. W ramach kończącej się aktualnie przebudowy stacji przewidziano dwa tory dla szybkiej linii CPK – odpowiada nam biuro prasowe CPK.
Do 2032 roku powstaną de facto dwa tunele, każdy o długości 9,5 kilometra. Na tym odcinku nie będzie przystanków, a pociągi „schowają się” pod ziemię tuż za stacją Warszawa Zachodnia i wyjadą na powierzchnię w okolicach ul. Topolowej, w miejscowości Konotopa.
Tunel będzie przebiegał przez:
- Odolany, w okolicach stacji Warszawa Główna Towarowa,
- pod ul. Dźwigową we Włochach,
- pod al. 4 Czerwca 1989 r. i Gierdziejewskiego w Ursusie,
- w okolicach stacji Warszawa Gołąbki.
„Następnie przejdzie równolegle do torów linii kolejowej nr 3 i na terenie gminy Ożarów Mazowiecki – w okolicach ulicy Topolowej w Konotopie – linia wyjdzie na powierzchnię” – opisują przedstawiciele CPK.
Na jakim etapie jest inwestycja?
Jak dowiadujemy się, projekt tunelu jest już bardzo zaawansowany. Odpowiada za niego konsorcjum Metroprojekt i Sud Architekt Polska. Nie wiadomo, ile finalnie będzie kosztowała budowa, jednak z pewnością będzie to kwota liczona w miliardach złotych. - Trwają prace projektowe w tym kosztorysowe, koszt budowy będzie znany po ich zakończeniu – tłumaczy nam biuro prasowe CPK.
Co ważne, w 2023 roku uzyskano decyzję środowiskową dla tego odcinka linii nr 85. Wcześniej odbyły się konsultacje społeczne. Prędkość projektowa to 350 km/h. Prawdopodobnie początkowo pociągi będą jeździły tu ok. 250 km/h.
Napisz komentarz
Komentarze