Reklama

Nowy etap budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Utrudnienia na Grójeckiej

Tramwajarze rozpoczynają kolejny etap budowy trasy do Dworca Zachodniego. Rozpocznie się m.in. przebudowa podziemnych instalacji. Na początku lutego wykonawca wygrodzi część skrzyżowania ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha. Tramwaje na razie będą kursowały bez zmian, natomiast kierowcy pojadą innymi trasami.
Skrzyżowanie Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920 r. - wizualizacja
Skrzyżowanie Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920 r. - wizualizacja

Autor: UM Warszawa

Nowa trasa tramwajowa ułatwi dojazd do Dworca Zachodniego, który staje się najważniejszym węzłem przesiadkowym zachodnich dzielnic Warszawy - podkreśla w komunikacie stołeczny ratusz. 

W ramach inwestycji powstanie około 1,6-kilometrowa trasa z 500-metrowym tunelem tramwajowym. Podziemny przystanek końcowy znajdzie się obok zejścia na Dworzec Zachodni i będzie połączony schodami ruchomymi oraz windami bezpośrednio z przejściem podziemnym, rozbudowanym w ramach prac na stacji kolejowej. Podróżni dostaną się tędy także do istniejącego dworca autobusowego.

Tramwaj, który dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów, jest ważnym elementem przebudowy i rozbudowy stacji kolejowej. Realizacja tej inwestycji wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami.

W lutym zmiany w organizacji ruchu 

Na początku lutego wykonawca inwestycji, czyli konsorcjum firm ZUE i Fabe, zamknie jezdnię Grójeckiej w kierunku alei Krakowskiej, przy skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 r. Ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po jezdni, którą obecnie kierowcy jadą do centrum. Tymczasowe przewiązki przez torowisko zostaną wybudowane: za ulicą Baśniową – na wysokości budynku Grójecka 70 oraz za przystankiem Hale Banacha – na wysokości budynku Grójecka 114. Na przewiązkach, dla bezpieczeństwa, stanie sygnalizacja świetlna.

Kierowcy jadący do centrum będą mieli do dyspozycji jeden pas ruchu, a w kierunku dzielnicy Włochy – dwa. Od Okęcia nie skręcą w lewo, w Bitwy Warszawskiej 1920 r. Z kolei od strony centrum pojadą wyłącznie prosto - nie skręcą w Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. W związku z tym trasy zmienią autobusy linii: 154, 167, 191, 208, 414 i 521.

Nie będzie wjazdu z Grójeckiej w Opaczewską, zostanie zachowany natomiast wyjazd z Opaczewskiej na Grójecką.

To nie koniec zmian. Wydłużony zostanie odcinek Bitwy Warszawskiej 1920 r., na którym ruch odbywa się tylko jedną jezdną – do skrzyżowania z Grójecką. W obie strony kierowcy pojadą po jezdni zwyczajowo służącej do jazdy w kierunku ronda Zesłańców Syberyjskich. W stronę ronda będzie jeden pas. Z kolei w kierunku Grójeckiej, przed skrzyżowaniem, zostaną wyznaczone dwa: jeden do skrętu w lewo, do centrum, a drugi do jazdy prosto w Banacha lub do skrętu w prawo, w stronę alei Krakowskiej.

Skrzyżowanie Grójecka - Bitwy Warszawskiej 1920 r. obecnie. Autor: UM Warszawa

Organizacja ruchu zmieni się w ramach postępu prac 

Organizacja ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha będzie zmieniała się w miarę postępu robót. W kolejnych etapach będą zamykane wloty ulic Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także czasowo będzie wstrzymany ruch tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska. Konieczną przerwę w ruchu tramwajarze wykorzystają do remontu torowiska między placem Narutowicza a Bitwy Warszawskiej 1920 r. Szczegóły etapowania robót są w trakcie ustalania i zostaną zaprezentowane w najbliższych tygodniach. Istotne zmiany w organizacji ruchu na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha utrzymają się co najmniej do końca roku.

Instalacje wymagają przebudowy

Pod skrzyżowaniem ulicy Grójeckiej z Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha biegną ważne instalacje o charakterze magistralnym, które trzeba przebudować: sieć ciepłowniczą, magistrale wodociągowe, sieć gazową, sieci energetyczne i teletechniczne oraz sieć kanalizacyjną. Zgodnie z przepisami, instalacje podziemne muszą być w odpowiedniej odległości od infrastruktury na powierzchni. Wszystkie sieci będą również zabezpieczane przed ciężarem tramwajów.

Po zakończeniu prac podziemnych ruszy budowa nowego układu torowego. Powstanie tu tak zwana pełna gwiazda, umożliwiająca ruch tramwajów we wszystkich kierunkach. Pojawienie się nowych relacji dla tramwajów wymaga przystosowania sieci odwadniającej układ drogowo-torowy, sieci sterowania ruchem i zasilania – czytamy w komunikacie.

Przebudowa uwzględnia też zużycie eksploatacyjne istniejących, często wysłużonych już instalacji. Dzięki przeprowadzonym pracom zostanie wyeliminowane ryzyko rozkopywania skrzyżowania i nowo wybudowanej infrastruktury z powodu awarii urządzeń.

Zmiana organizacji ruchu na ul. Grójeckiej Autor: Infoulice Warszawa

Pierwszy podziemny przystanek tramwajowy

Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. trwa budowa wlotu tunelu prowadzącego do Dworca Zachodniego i przebudowa kolizji instalacji podziemnych z zaplanowanym układem komunikacyjnym. Ściany tunelu biegnącego przez park Pięciu Sióstr są już gotowe w 50 procentach. Konstrukcja tunelu powstaje też pod wyłączonymi z ruchu jezdniami Alej Jerozolimskich.

W ramach innego kontraktu, równolegle, powstaje pierwszy w Warszawie podziemny przystanek tramwajowy pod Dworcem Zachodnim. Za jego budowę odpowiada Budimex, generalny wykonawca całej przebudowy stacji kolejowej. Konstrukcja przystanku jest już gotowa. Obecnie trwa budowa klatek schodowych, szybów windowych oraz wentylacyjnych, ścian pomieszczeń technicznych oraz pochylni. Na poziomie -1 rozpoczęły się prace wykończeniowe.

Korzyści dla pasażerów

Według szacunków z nowej trasy będzie korzystało ponad 1,2 mln pasażerów rocznie. Czas przejazdu tramwaju do Grójeckiej wyniesie 5 minut, do placu Narutowicza 10, a do stacji metra Politechnika – 15 minut.

Trasa do Dworca Zachodniego jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli trasy, która połączy Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na zakres, jest podzielona na etapy. Niektóre już funkcjonują, część znajduje się w budowie, a część w projektowaniu. W zeszłym roku zostały uruchomione dwa odcinki – w maju na Sielce, a pod koniec października do Wilanowa. Z linii 14 i 16 do połowy stycznia skorzystało ok. 4,5 mln pasażerów, z czego blisko 2 mln na nowym odcinku.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama