Liczba pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego rośnie z roku na rok i w ubiegłym roku komunikacją publiczną w aglomeracji warszawskiej, czyli pojazdami WTP – autobusami, tramwajami, pociągami metra i Szybkiej Kolei Miejskiej oraz pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej (w ramach oferty wspólnego biletu) wykonano dokładnie 956 270 488 przejazdów.
O ile 2023 rok był „rokiem metra”, bo wtedy sieć podziemnej kolei działała na pełnych trasach (w połowie 2022 roku na linii M2 przybyło pięć stacji), to minione 12 miesięcy należały do naziemnego transportu szynowego, czyli tramwajów i kolei. To właśnie w tych rodzajach transportu przybyło pasażerów.
Ile osób jeździ transportem publicznym w Warszawie?
- Najwięcej osób tradycyjnie przewiozły jednak autobusy: 447 075 312 (spadek o 2 proc. w stosunku do roku 2023), ale to nie dziwi. Sieć autobusowa jest największa, to ponad 300 linii o łącznej długości ponad 4 tys. km (na terenie stołecznej metropolii).
- Na drugim miejscu znalazły się tramwaje – 252 397 918 osób (wzrost o 2 proc. w stosunku do roku 2023). W 2024 roku składy pojechały kilkoma nowymi trasami: na ulicy M. Kasprzaka; J. Gagarina, Spacerowej i Goworka; al. Rzeczypospolitej, Jana III Sobieskiego i Belwederskiej. Pasażerowie chętnie wybierali ten środek transportu. Przez trzy miesiące od uruchomienia połączenia do Wilanowa, z nowych linii 14 i 16 skorzystało niemal 5,5 mln pasażerów, w tym z zupełnie nowego odcinka trasy tramwajowej ponad 2 mln.
- Podium z liczbą pasażerów 197 290 264 zamyka metro, notując tym samym spadek o 2 proc. w stosunku do poprzedniego roku.
- Tuż za podium znalazła się Szybka Kolej Miejska (SKM), która zanotowała największy wzrost liczby pasażerów, bo aż o 19 proc. – z jej usług skorzystało 18 056 747 osób. W drugiej połowie zeszłego roku zakończyły się utrudnienia w ruchu kolejowym w węźle warszawskim spowodowane modernizacjami infrastruktury i pasażerowie wrócili do często i regularnie kursujących pociągów. W grudniu Zarząd Transportu Miejskiego podpisał z SKM umowę przewozową na kolejnych 15 lat.
Czy czekają nas podwyżki cen biletów?
W 2024 sprzedano w stolicy 115 126 702 bilety, co oznacza wzrost o ponad 1,7 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Pasażerowie, podobnie jak w roku 2023, najchętniej wybierali bilety czasowe (czyli 20-minutowe) – kupili ich łącznie 59 665 699 (wzrost w stosunku do ubiegłego roku o blisko 0,5 proc.). O 3,2 proc. wzrosła także liczba sprzedanych biletów jednorazowych (75- i 90-minutowych) – z 46 539 091 w 2023 roku do 48 026 720 w roku 2024. Jeżeli chodzi o bilety długookresowe (30- i 90-dniowe) pasażerowie kupili ich 4 858 954. W tym segmencie spadła liczna kupionych biletów 30-dniowych, ale wzrosła, o ponad 10 proc., biletów 90-dniowych.
Ubiegły rok był także rekordowy pod względem wpływów do budżetu miasta. Na stołeczne konto ze sprzedaży biletów wpłynęło dokładnie 886 384 229 zł. Całkowite wpływy „komunikacyjne” do budżetu – ze sprzedaży biletów, opłat dodatkowych oraz wpłat od gmin, z którymi współpracuje ZTM (jeżdżą w nich autobusy i pociągi z logo WTP) – wyniosły w 2024 roku 1 092 434 757 zł. To jednak niewielki procent wydatków na utrzymanie sprawnego systemu komunikacji miejskiej. W ubiegłym roku Warszawa wydała 4,4 mld zł.
- W Warszawie i okolicach mamy do czynienia z systemem, który jest masowo wykorzystywany. Mamy miliard podróży. W tym roku zbliżamy się do wydatków niemal 5 mld zł na transport, to tyle ile wynosi cały budżet Poznania - przekonuje Maciej Fijałowski, sekretarz miasta.
Rosnące wydatki na komunikację miejską sprawiają, że coraz częściej pada pytanie o podwyżki. Ceny biletów od lat są na tym samym poziomie.
- Na dzisiaj nie ma planów podwyżek cen biletów – ucina temat Katarzyna Strzegowska, dyrektor ZTM.
Pasażerowie wybierają płatności mobilne
Po raz kolejny sprzedaż biletów w aplikacjach mobilnych przekroczyła tradycyjną. W aplikacjach pasażerowie kupili ponad 46,3 mln biletów. W stacjonarnych biletomatach pasażerowie nabyli ponad 32,3 mln biletów (mniej niż w 2023 roku), a w pojazdach – 24,7 mln (więcej niż rok wcześniej).
Nadal utrzymuje się również trend spadkowy dla sprzedaży w stacjonarnych punktach dystrybucji, w tym w Punktach Obsługi Pasażera.
Napisz komentarz
Komentarze