Reklama

Kontrola taksówek w Warszawie. Aż 666 nieprawidłowości

Każdego roku, na ulicach Warszawy przybywa firm, które zajmują się przewozem osób. Chcąc zapewnić bezpieczeństwo pasażerów, Ratusz razem ze służbami prowadził kontrole na terenie miasta. Wyniki są zatrważające. Pojawiają się nawet głosy o powrocie „mafii taksówkowych”.
Kontrola taksówek w Warszawie. Aż 666 nieprawidłowości
Wyniki warszawskiej kontroli taksówek jest przerażający

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Wynik kontroli przeraża

Wyniki kontroli są niepokojące. Przy ponad dwóch tysiącach skontrolowanych kierowców, ponad 50 kierowców taksówek nie miała prawa jazdy. Kilkudziesięciu było poszukiwanych, a ponad dwustu łamało przepisy. Trafiali się również kierowcy posiadający fałszywe prawo jazdy czy licencję. Na tym jednak się nie kończy.

W 2024 roku w Warszawie w stolicy było prawie 59 tys. taksówek. To ponad 18 tys. więcej niż w roku poprzednim, ponad połowę więcej niż w 2022 roku i prawie o 39 tys. więcej niż w 2021. Koniecznym więc stało się skrupulatniejsze kontrolowanie kierowców taksówek, których na ulicach stolicy jest coraz więcej. Dość wspomnieć, że wielu z nich świadczyło do tej pory przewozy nielegalnie.

W zeszłym roku cyklicznie i na szeroką skalę prowadzono działania związane z weryfikacją legalności prowadzenia przewozu osób taksówką i samochodem osobowym, a także sprawdzano przestrzeganie przez przewoźników obowiązujących norm prawnych. W kontrole zaangażowani byli funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji i Nadwiślańskiego Oddziału Straży Granicznej.

Najczęstsze naruszenia

Przez cały rok przeprowadzono łącznie 2 334 czynności sprawdzająco-kontrolnych, które w 666 przypadkach zakończyły się stwierdzeniem nieprawidłowości.

 Do najczęściej występujących naruszeń należały:

  • 75 kierowców wykonywało transport drogowy osób bez licencji,
  • 213 kierowców nie miało wypisu z licencji podczas kontroli
  • 30 kierowców nie posiadało badań lekarskich i psychologicznych,
  • 226 kierowców naruszyło przepisy prawa miejscowego,  
  • 54 kierowców poruszało się pojazdem bez uprawnień do kierowania,
  • 11 kierowców było po spożyciu środków odurzających i alkoholu,
  • 27 kierowcom zatrzymano prawa jazdy,
  • 25 kierowców posługiwało się fałszywym prawem jazdy,
  • 19 kierowców było poszukiwanych,
  • 11 rozliczeń na podstawie aplikacji mobilnej i taksometru było niezgodnych z przepisami prawa miejscowego.
  • Straż Graniczna zatrzymała 52 kierowców za nielegalny pobyt.

Po analizie raportu widać, że Warszawa nadal nie jest w stanie w pełni uregulować przewozu osób — zwłaszcza tyczy się to kierowców pracujących dla wielkich, zagranicznych korporacji. Urzędnicy zapewniają jednak, że liczba kontroli się nie zmniejszy. Jest jednak jeszcze jeden problem.

Warszawska mafia taksówkowa powróciła? 

W Warszawie coraz głośniej mówi się o funkcjonowaniu tzw. mafii taksówkowych. Mają one funkcjonować w okolicach dworców kolejowych, Dw. Centralny, Dw. Zachodni, Dw. Wschodni i Dw. Gdański. Dodatkowo pod ich „pieczą” znajdować ma się także Lotnisko Okęcie. M. in. stąd mają się brać wysokie ceny za przewóz, które są niczym innym, jak zmową cenową. O problemie mieszkańcy, społeczność taksówkarzy oraz radni mówili już od kilku lat.

- Funkcjonowanie tzw. mafii taksówkowych szczególnie mocno uderza w wizerunek Warszawy jako miasta bezpiecznego i przyjaznego turystom oraz gościom spoza miasta — komentuje Dariusz Figura, miejski radny PiS-u.

Wsiadając do taksówki  

Zanim wsiądziemy do taksówki, należy sprawdzić, czy pojazd posiada lampę na dachu z napisem „TAXI” wymaganą w przypadku licencjonowanych taksówek oraz czy wewnątrz pojazdu – w widocznym miejscu, znajduje się specjalny identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy oraz opisany jego imieniem i nazwiskiem.

Po wykonaniu usługi taksówkarz zobowiązany jest wydać paragon fiskalny zawierający m. in. nr boczny i nr rejestracyjny taksówki. Paragon za wykonany przejazd należy zawsze zachować – w przypadku ewentualnych nieprawidłowości jest on podstawą do późniejszych roszczeń.

W przypadku podejrzenia, że usługa została wykonana niewłaściwie, pasażer może zgłosić to do Urzędu m.st. Warszawy, w tym również za pośrednictwem portalu Warszawa 19115.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Dorota 16.02.2025 02:58
Czy policja w Warszawie sprawdza danego kierowcę taksówki czy kierowca nie ma kartoteki pedofilskiej albo że jest gwałcicielem?

Grzech 16.02.2025 10:28
Prawnie kierowca taksówki musi wykazać się niekaralnością- właśnie pod kątem takich przestępstw. Tylko jak zweryfikować gruina, ukra czy innego spoza UE że u siebie nie siedział za takie wyczyny?? Jeśli polski rząd nie ureguluje problemu przewozów na aplikację to taka patologia będzie narastać

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama