Reklama

Kiedy otwarcie drugiej linii metra? „Prace budowlane potrwają do jesieni 2026 roku”

Po latach problemów administracyjnych i sporów budowa metra przyspieszyła. Kiedy przejedziemy ostatnim odcinkiem M2? - Aktualny termin zakończenia prac budowlanych to jesień 2026 – mówi nam Bartosz Sawicki, rzecznik firmy Gulermak,
Budowa drugiej linii metra.
Budowa drugiej linii metra.

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

„Anna” i „Krystyna” wydrążyły już w sumie ponad cztery kilometry tuneli na Bemowie. To oznacza, że wykonały ponad połowę pracy. Gigantyczne tarcze TBM przewierciły się już przez przyszłe stacje Karolin i Chrzanów, a teraz zbliżają się do ostatniej planowanej stacji na tym odcinku - C3 Lazurowa. Kiedy pojadą tamtędy pociągi? 

- Aktualny termin zakończenia prac budowlanych to jesień 2026 – mówi nam Bartosz Sawicki, rzecznik firmy Gulermak, która buduje ten odcinek. Jak słyszymy, procedowany jest aneks do umowy, potwierdzający ten termin. Dokumentu jeszcze nie podpisano. 

Przypomnijmy, że budowa ostatniego odcinka drugiej linii metra od lat się przeciąga.

Budowa metra w Warszawie. Dlaczego zmieniały się terminy? 

Początkowo zakładano, że ostatni odcinek M2 będzie gotowy w 2023 roku. Ówczesny wiceprezydent, Michał Olszewski, przesunął środki z budowy mostu Krasińskiego. Liczono, że resztę dosypie Unia Europejska. Nie udało się.

Wtedy, pod koniec 2018 roku, podpisano umowę na budowę z firmą Gulermak. Kontrakt opiewał na 1,6 mld złotych. Ale poza pieniędzmi, problemem okazały się formalności. Wykonawca w 2020 roku złożył wniosek o pozwolenie na budowę, ale zgodę – od wojewody – otrzymał dopiero w październiku 2022 roku. Później pojawił się problem z wywłaszczeniami.

wizualizacja
Wizualizacja STP Karolin / mat. pras. 

Najdłużej na miejscu uchowała się spora betoniarnia, położona w miejscu przyszłej Stacji Techniczno-Postojowej (STP) Karolin. Jej właściciel miał opuścić teren na początku 2023, ale wyniósł się dopiero jesienią. Przez kilka miesięcy walczył o wyższe odszkodowanie, bo pierwszą propozycję wyliczono na podstawie stawek sprzed pandemii. Ostatecznie właściciel dostał 23 mln zł. 

- Ostatecznie betoniarnia została usunięcia z przyszłej zajezdni jesienią ubiegłego roku. W tym miejscu przebiegały kable wysokiego i średniego napięcia, które musieliśmy skablować w ziemi – tłumaczy Sawicki. 

Spór o pieniądze toczył nie tylko właściciel betoniarni. Wykonawca M2 również zakwestionował stawki z 2018 roku. Ostatecznie do porozumienia doszło jesienią 2023 roku. Koszt budowy podrożał z 1,3 do 1,95 mld zł netto. Zmieniły się też terminy. Pierwotny – kwiecień 2024, był nierealny od dawna. Kolejny – październik 2025 upadł ze względu na brak możliwości rozpoczęcia budowy. Finalny termin ustaliła betoniarnia, bo dopiero po opuszczeniu terenu przez wspomnianą firmą można było ustalić nowy, ostateczny termin.

Skoro prace zakończą się jesienią 2026 roku, to pociągi powinny pojechać tędy na początku 2027 roku. Otwarte zostaną trzy stacje: 

  • C1 Karolin,
  • C2 Połczyńska,
  • C3 Lazurowa.

Poza tym otwarta ma zostać także nowa zajezdnia - STP Karolin, która zajmie ok. 30 hektarów. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mariusz 26.02.2025 06:29
Autor chyba mało doinformowany, a i nie wie nawet że jeszcze ma być stacją Chrzanów. Prace są na tyle zaawansowane , że niebwieze iż ma to trwać do 2027 r.

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama