Veturilo powraca w nowych barwach (i nie tylko)
1 marca do Warszawy powraca Veturilo, czyli miejski system rowerów publicznych. W tym roku będzie to już jego 14. edycja. Mieszkańcy będą mieli do dyspozycji 3355 rowerów i 337 stacji — dostępnych we wszystkich dzielnicach miasta. W tym roku liczba pojazdów zwiększy się o 25, natomiast stacji o pięć. Na tym zmiany się nie kończą.
Rowery zyskały odświeżony design, który zdaniem urzędników, ma podkreślać ich związek z Warszawskim Transportem Publicznym. Nowa grafika na skrzydełkach reklamowych i ramie oraz innych komponentach jednośladów wizualnie łączy Veturilo z systemem komunikacji miejskiej.
14 sezon to także nowe rozlokowanie niektórych stacji. Jak przekonuje Zarząd Dróg Miejskich, analizy ruchu i opinie użytkowników pozwoliły wytypować lokalizacje, gdzie zapotrzebowanie na rowery jest większe, oraz te, gdzie stacje są wykorzystywane rzadziej. Tym samym zmieniły się lokalizacje:
- stacji nr 9671 – Radzymińska/Łomżyńska: została przeniesiona na drugą stronę ulicy;
- nr 9516 Al. Jerozolimskie/Emilii Plater: stacja przeniesiona do nowej lokalizacji: Belwederska – Gagarina;
- nr 9715 Wilanowska/Kosiarzy: stacja przeniesiona do nowej lokalizacji Wilanowska – Sobieskiego;
- nr 9498 Sobieskiego/Śródziemnomorska: stacja przeniesiona i teraz w lokalizacji Sobieskiego – Nałęczowska.
Natomiast stacja nr 9606 PKP Wawer, która była czasowo zdemontowana z powodu remontu, wraca na swoje dotychczasowe miejsce.
Tegoroczna edycja Veturilo powinna przypaść do gustu zwłaszcza mieszkańcom Ursusa, ponieważ wspomniane pięć nowych stacji powstało właśnie tam. Są to:
- Ursus – Ratusz (nr 9716);
- Giserska – Habicha (9717);
- EKOpark – Warszawska (9718);
- PKP Gołąbki (9719);
- Warszawska – Hermana (9720).
Aktualną mapę ze wszystkimi funkcjonującymi stacjami można znaleźć pod tym linkiem.
Niespodzianka dla rowerzystów?
Jedną z ciekawszych tegorocznych nowości będzie specjalna akcja związana z naklejkami – firma Nextbike przygotowała specjalną, limitowaną edycję z rowerowymi motywami. To forma podziękowania użytkownikom za ich zaangażowanie i sympatię do Veturilo. W trakcie sezonu uruchomiona zostanie specjalna strona internetowa, na której będzie można zgłosić się po bezpłatny zestaw naklejek. Wszelkie informacje na temat akcji będą pojawiać się w social mediach operatora.
Jak wypożyczyć rower i ile to kosztuje?
Aby wypożyczyć miejski rower, wystarczy zainstalować na smartfonie aplikację Veturilo i zarejestrować się w niej. Następnie należy doładować konto za pomocą przelewu lub BLIK-iem. Aby konto było aktywne, musi się na nim znajdować minimum 10 zł. Można również podłączyć kartę i opłata za przejazd będzie pobierana automatycznie. Później wystarczy zeskanować kod QR lub wpisać numer znajdujący się na rowerze. Blokada koła zwolni się automatycznie. Można wsiąść i jechać. Po zakończeniu jazdy wystarczy odstawić rower w dozwolonym miejscu (na stacji ze słupkiem-totemem lub za dodatkową opłatą w obszarze zwrotu) i zamknąć blokadę koła. Wówczas zakończy się wypożyczenie.

Koszta wypożyczenia są niewielkie
Pierwsze 20 minut standardowego roweru lub tandemu jest bezpłatne, natomiast kolejne 40 min to tylko symboliczna złotówka. Druga godzina to 3 zł, trzecia to 5 zł, a czwarta i każda następna to 7 zł. Za przekroczenie 12-godzinnego okresu wypożyczenia zapłacimy 200 zł.
W przypadku roweru elektrycznego pierwsze 20 minut również jest bezpłatne. Kolejne 40 minut to z kolei 6 zł. Zaś druga i każda następna godzina to 14 zł. Przekroczenie 12 godzin wypożyczenia wiąże się z opłatą w wysokości 300 zł.
Należy pamiętać, że zwrot roweru w strefie niedozwolonej wiąże się z opłatą dodatkową w wysokości 150 zł. Pełen cennik jest dostępny tutaj.
Liczby z roku na rok rosną
W ubiegłym sezonie niemal 400 tys. użytkowników skorzystało z rowerów miejskich w stolicy. Wypożyczono je niemal 5 mln razy – dokładnie 4 790 406. Oznacza to średnio 5,59 wypożyczeń na jeden rower. Warszawiacy jeździli nimi średnio 24 min i pokonywali ok. 3,5 km. Gdyby policzyć kilometry wykręcone przez miejskich cyklistów, to otrzymalibyśmy dystans ponad 17 mln km. Taki dystans pozwoliłby okrążyć Ziemię wokół równika aż 426 razy.
W 2023 roku system wypożyczeń miejskich jednośladów przeszedł rewolucję – na ulicach Warszawy pojawiły się stacje i rowery, z których można skorzystać przy pomocy aplikacji i systemu wypożyczania. W 2024 roku przekonało się do niego kolejnych 160 tys. użytkowników.
– Świetne wyniki wypożyczeń Veturilo co roku potwierdzają rosnącą popularność publicznego roweru wśród mieszkańców stolicy. To tani i dostępny środek poruszania się po mieście. A przy tym zdrowy – zarówno dla użytkowników, jak i środowiska. Stale rozwijamy sieć tras rowerowych w Warszawie. Obecnie ma już ona 813,7 km długości, ale na tym nie poprzestajemy – kolejne odcinki są w budowie lub remoncie. Bo rower to dzisiaj nie tylko środek transportu, ale styl życia i świadomy wybór na rzecz zrównoważonej mobilności – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
W ramach stołecznego programu rozwoju dróg rowerowych wybudowane zostanie w tym roku m. in. bezpieczne i wygodne połączenie Żoliborza ze Śródmieściem wzdłuż ul. Mickiewicza i Andersa; powstaną też drogi rowerowe: po wschodniej stronie ul. Marszałkowskiej, po obu stronach Alei Jana Pawła II, wzdłuż al. „Solidarności” oraz al. Niepodległości, jak również wzdłuż ul. Strażackiej w Rembertowie, ul. Woronicza na Mokotowie czy al. Waszyngtona. Łącznie to kilkadziesiąt kilometrów nowych tras dla rowerzystów.
Napisz komentarz
Komentarze