Deweloperzy HB Reavis Poland i Polcom Investment zbudowali przy ulicy Burakowskiej 14 wieżowiec Forest. Jego budowa zaczęła się w 2018 roku, a zakończyła w 2022 roku. Jednocześnie w 2020 roku miasto podpisało z firmami umowę na przebudowę ulicy Powązkowskiej na odcinku od Tatarskiej do Burakowskiej. W biurowcu Forest już dawno pracują ludzie, a tymczasem obiecany remont drogi nie doszedł do skutku.
Deweloperska przebudowa ulicy Powązkowskiej
Warszawa zobowiązała deweloperów do przebudowy Powązkowskiej na podstawie ustawy o drogach publicznych. To standardowa procedura w przypadku większych inwestycji prywatnych w mieście. Nowe budynki oznaczają wzmożony ruch, a więc silniejszą eksploatację jezdni, to powoduje konieczność dostosowania infrastruktury do nowych potrzeb.
Powstały przy Burakowskiej 14 wieżowiec z pewnością przyczynił się do wzmożenia ruchu w okolicy. Mierzy on 120 metrów i ma 29 pięter, na których znajduje się blisko 19 tys. m kw. powierzchni użytkowej. Jego budowa pochłonęła blisko 162 miliony euro, co po obecnym kursie daje prawie 680 mln zł. Ze względu na ogromną skalę inwestycji miasto zobowiązało firmy do przebudowy układu drogowego za 4,8 mln zł.
Deweloperzy mieli przebudować sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach z ulicą Tatarską i zbudować tam przejazdy rowerowe oraz azyl między jezdniami. Podobne prace miały odbyć się na skrzyżowaniu z Piaskową, gdzie wykonany miał zostać pas do lewoskrętu z Powązkowskiej. Zmiany miały zajść również przy skrzyżowaniu z Burakowską, której szerokość miała zostać unormowana, do tego planowano tam zasadzenie drzew i trawnika.
- Zakres prac skupia się po północnej stronie ulicy Powązkowskiej. Na całym odcinku Tatarska – Burakowska przebudowany zostanie układ chodników, co pozwoli wygospodarować miejsce na dwukierunkową drogę dla rowerów. Docelowo chcielibyśmy, żeby trasa rowerowa powstała również po południowej stronie ulicy, jako logiczne przedłużenie istniejącego ciągu, który obecnie urywa się przed skrzyżowaniem z ul. Tatarską. Obecnie, staraniem inwestora prywatnego, możliwe jest jednak wybudowanie infrastruktury, która posłuży do obsługi nowych zabudowań po drugiej stronie – zapowiadał w 2020 roku ZDM.
Co dalej z remontem Powązkowskiej? Będzie aneks do umowy
Prace dewelopera miały zostać przeprowadzone do końca października 2020 roku, nie zaczęły się jednak do dziś. Niedawno o sprawie przypomniał radny KO Piotr Wertenstein-Żuławski.
Z odpowiedzi na interpelację radnego dowiadujemy się, że plany przebudowy Powązkowskiej nie zostały jeszcze porzucone.
- Informuję, że aktualnie procedowany jest aneks do umowy wydłużający termin realizacji tej inwestycji – poinformował wiceprezydent Tomasz Mencina.
- Opóźnienie jest spowodowane trudnościami w uzyskaniu przez inwestora zatwierdzenia dokumentacji projektowej, w zakresie odwodnienia ulicy. W wyniku wspólnych działań inwestora z zarządcą drogi i innymi jednostkami miejskimi udało się jednak rozwiązać ten problem i umowa będzie realizowana w uzgodnionym zakresie – dodał wiceprezydent.
Informacje podane przez wiceprezydenta potwierdza także ZDM.
- Deweloper ma na tym odcinku (Tatarska – Burakowska) przebudować skrzyżowania, wraz z sygnalizacjami, wybudować drogę rowerową, przebudować oświetlenie, przebudować kanalizację deszczową i usunąć kolizje infrastrukturalne, co oznacza przede wszystkim przełożenie kabla elektroenergetycznego. W tym momencie porządkujemy, w trójkącie ZDM, SZRM i MPWiK, dokumentację związaną z istniejącą kanalizacją. To powinno się niedługo skończyć i będziemy mogli uzgadniać z deweloperem szczegóły realizacji - mówi nam rzecznik ZDM Jakub Dybalski.
To kolejna podobna inwestycja deweloperska przy ulicy Powązkowskiej. Rok temu firma Asbud zakończyła prace na skrzyżowaniu Powązkowskiej z Krasińskiej i Ficowskiego. Powstały tam nowe chodniki i przejazdy rowerowe, do tego zmodernizowano sygnalizację świetlną. Tylko w 2023 roku ZDM podpisał 66 umów na łączną kwotę 80 mln zł z różnymi deweloperami. Większość z nich zobowiązywała inwestorów do samodzielnej przebudowy drogi.
Napisz komentarz
Komentarze