Na warszawskich Odolanach jest nowy zabytek. Mazowiecki konserwator ogłosił, że do rejestru trafiła parowozownia wzniesiona w 1948 roku. Za jej projekt odpowiadał K. S. Brandt. Zbudowano ją jeszcze w czasach, gdy Odolany były osobną wsią, bowiem do Warszawy włączono ten teren dopiero w 1951 roku.
Na początku XX wieku przez Odolany przeprowadzono Kolei Warszawsko-Kaliską, a w latach 20. XX wieku powstała stacja Warszawa Szczęśliwice. Jednakże podczas II wojny światowej infrastruktura kolejowa poważnie ucierpiała i trzeba było ją odbudować. Zaczęto prace nad torowiskiem oraz stacjami i zapleczem technicznym. Dodatkowo realizowano też nowe projekty. W tym stację rozrządową na Odolanach.
W ramach tej inwestycji powstało 6 hal z 3 torami. Po elektryfikacji linii Warszawa-Gliwicę w 1957 roku zbudowano halę VI, a hale V i VI zelektryfikowano. Niedługo później, w latach 60., parowozownia została przekształcona w lokomotywownię taboru elektrycznego i spalinowego. W hali 0 umieszczono administrację, a w przylegającym do niej budynku szatnię i jadalnię. Pomiędzy częścią warsztatową a halą wydzielono warsztat gospodarczy. Hale I-III przeznaczone były do obsługi taboru spalinowego, zaś Hale V-VI przeznaczono do obsługi taboru elektrycznego.
Na terenie parowozowni zaprojektowano również infrastrukturę mieszkaniową i techniczną, w tym transformatorownię, hydrofornię, budynek straży pożarnej, budynki administracyjne i mieszkalne, kotłownię, magazyny, zasobniki, bunkier składu olejowego, suszarnie do piasku, punkty kontrolne oraz torowisko łączące Parowozownię Odolany z linią kolejową ze stacji Warszawa Zachodnia do stacji Szczęśliwice.

Parowozownia działała do zeszłego roku
Do 2024 parowozownia była użytkowana zgodnie z przeznaczeniem, ale po 2000 roku w części hal umieszczono magazyny. To ostatni wybudowany taki obiekt w Warszawie i najdłużej funkcjonujący na obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego.
- Parowozownia (lokomotywownia) stała się ważnym świadkiem historii kolejnictwa na terenie Warszawy, a szczególnie jego powojennej odbudowy. Priorytetową rolę zaplecza technicznego potwierdza zaangażowanie w budowę obiektu Ministerstwa Komunikacji. Stacja rozrządowa na Odolanach znalazła się wśród takich inwestycji jak linia średnicowa i Dworzec Centralny – podkreśla Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Napisz komentarz
Komentarze