Trwają konsultacje społeczne dotyczące planu miejscowego dla obszaru Gocławia w rejonie Jeziorka Gocławskiego część III. To teren obejmujący około 19,5 ha powierzchni pomiędzy al. Stanów Zjednoczonych i ul. gen. T. Bora-Komorowskiego. W jego centrum znajduje się osiedle mieszkaniowe „Saska III”, a także Rodzinne Ogródki Działkowe „Saska Kępa”. Teren procedowanego planu sąsiaduje z Jeziorkiem Gocławskim od wschodu i osiedlami mieszkaniowymi na Kępie Gocławskiej przy ulicy Afrykańskiej od zachodu.
Miejscy planiści dzięki uchwaleniu nowego planu miejscowego chcą osiągnąć kilka celów. Chodzi przede wszystkim o zabezpieczenie terenów pod budowę tramwaju na Gocław, o której w ostatnim czasie zrobiło się głośno, po tym jak warszawscy radni zaakceptowali przeznaczenie 108 mln złotych na pozyskanie gruntów niezbędnych do przeprowadzenia tej inwestycji. Pod koniec marca Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji wykonawczej tej inwestycji, a także pozyskanie niezbędnych pozwoleń.
Procedowany plan miejscowy dotyczy jedynie krótkiego fragmentu trasy pomiędzy osiedlami mieszkaniowymi i ogródkami działkowymi. Jak jednak informowali planiści podczas konsultacji społecznych, na działkę obecnie formalnie stanowiącą rezerwę pod „Trasę Tysiąclecia” do urzędu wpłynęły wnioski o Warunki Zabudowy. Deweloperzy chcieliby postawić tam zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z usługami. Gdyby doszło do budowy, to mogłaby ona przeszkodzić planom Tramwajów Warszawskich, jednak rozpoczęta procedura planistyczna sprawiła, że postępowanie ws. wuzetek musiało zostać zawieszone.

Nowa droga i tramwaj na Gocławiu?
Nowy plan zakłada na tym terenie wytworzenie nowych powiązań – mają one pozwolić na realizacje tramwaju na Gocław, a także drogi ruchu przyspieszonego, która połączyłaby aleję Stanów Zjednoczonych i ulicę Bora-Komorowskiego. Ostatecznie przeznaczenie działek nie jest jednak przesądzone ze względu na trwające prace nad planem ogólnym. Ma on zostać wyłożony do wglądu w listopadzie tego roku. Wówczas będzie można zgłaszać uwagi, choćby do planów dotyczących tej drogi.
Obecny na konsultacjach radny KO z Pragi-Południe Adam Jankowski zwrócił uwagę na to, że planowana trasa tramwajowa oraz droga to dwie odrębne inwestycje, a MPZP nie proponuje konkretnych rozwiązań w ich zakresie. Wskazuje też, że plan nie przewiduje szpaleru drzew wzdłuż budynków. Ostatecznie jego powstanie jak i kształt planowanej linii tramwajowe będzie zależał od Tramwajów Warszawskich, gdyż inwestycja ma być realizowana na podstawie specustawy kolejowej, a więc nie będzie ona musiała być zgodna z MPZP. Wszelkie uwagi w tym zakresie należy kierować więc do Tramwajów Warszawskich.
Poza drogą i torowiskiem plan nie przewiduje większych zmian na tym obszarze. Ma on zachować funkcję mieszkaniową, a także istniejące ogródki działkowe. Utrzymane mają zostać także dotychczasowe drogi, czyli al. Stanów Zjednoczonych i ul. gen. T. Bora-Komorowskiego.
Konsultacje dotyczące planu trwają do 25 kwietnia 2025 roku i do tego dnia można składać uwagi w tej sprawie.
Napisz komentarz
Komentarze