Ratownicy otrzymują 12 nowych karetek
Warszawskie i podwarszawskie stacje Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ, otrzymały łącznie dwanaście nowych karetek. Nowy sprzęt, wart ponad osiem milionów złotych, wesprze jedne z najbardziej zapracowanych zespołów ratowniczych w Polsce.
– Ratownicy „Meditransu” będą teraz jeździć nowymi, dobrze wyposażonymi i przede wszystkim bezpiecznymi ambulansami nowej generacji, które zastąpią wysłużone karetki. Dzięki temu nasz tabor jest najnowocześniejszy w Polsce i tej części Europy – podkreśla marszałek Adam Struzik.
Najstarsze ambulanse znajdujące się nadal w warszawskiej flocie, mają raptem cztery lata. Niemniej mimo tak młodego wieku, eksploatacja tego typu wozów jest znacząca. W samym tylko 2024 roku ratownicy wyjechali ponad 254 tys. razy. To oznacza, że wzięli udział w ponad 7,32 proc. wszystkich interwencji medycznych w kraju. Ambulanse pokonują rocznie prawie 4 miliony kilometrów. Nic dziwnego, że czteroletni pojazd uznaje się w tym zawodzie, za staruszka.
.png)
Nowy sprzęt trafi do Otwocka, Pruszkowa, Piaseczna oraz oczywiście do Warszawy. Dokładniej do następujących dzielnic:
- Wola;
- Ochota;
- Ursynów;
- Bemowo;
- Białołęka;
- Ujazdów;
- Mokotów;
- Mokotów-Stegny;
- Targówek.
Mazowiecki „Meditrans” najnowocześniejszym w Polsce?
Dyrekcja oraz władze województwa przekonują, że mazowiecki oddział „Meditransu” jest najnowocześniejszym w Polsce.
- Wszystkie ambulanse w naszym rejonie zostały wymienione i są nowej generacji. Z systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego w naszym rejonie operacyjnym odchodzą białe ambulanse, które służyły nam przez kilkadziesiąt lat. To historyczny dzień, bo od dzisiaj będą jeździć wyłącznie żółte karetki. Najstarszy ambulans ma 4 lata, najmłodsze pojazdy – miesiąc – mówi dr n. o zdr. Karol Bielski, dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie.
Żółte ambulanse trzeciej generacji mają najnowocześniejsze wyposażenie dostępne w Europie. Powstały na bazie modelu marki Volkswagen Crafter i zostały wyprodukowane w 2024 roku. Są przystosowane do przewozu 4 osób w pozycji siedzącej i 1 osoby w pozycji leżącej. Ambulanse zostały wyposażone w elektryczne nosze oraz urządzenie do dezynfekcji powietrza i powierzchni wewnątrz pojazdu. Samochody mają nowe, jeszcze bardziej widocznie oświetlenie i głośniejsze sygnały dźwiękowe. Koszt zakupu jednego ambulansu wynosi 670 tys. zł, a wartość wszystkich pojazdów to ponad 8 mln zł.
- Nowe ambulanse są bardzo potrzebne i w Warszawie, i na całym Mazowszu. Karetki z nowoczesnym wyposażeniem pomogą nie tylko w ratowaniu życia, ale też znacznie ułatwią pracę ratowników medycznych – Anna Majchrzak, radna województwa mazowieckiego.
- Nowy, jaskrawo-żółty kolor tych ambulansów jest świetnym rozwiązaniem. Dzięki temu nasze karetki bardzo wyróżniają się na tle drogi i kierowcy szybciej na nas reagują. Żółty, w porównaniu do klasycznych karetek, rzuca się w oczy. Na wyposażeniu nowych wozów jest standardowy sprzęt: defibrylator, kardio defibrylator, elektryczne nosze. Tym sprzętem średnio wyjeżdżamy na akcje 10 raz. Każdy wyjazd zajmuje nam ok. półtorej godziny — mówi Dariusz Atlak, kierowca ratownik.
Pogotowie Ratunkowe w Warszawie jest pierwszą stacją pogotowia ratunkowego w Polsce, która spełnia wymogi rozporządzenia Ministra Zdrowia z 2023 roku nakładającego na dysponentów obowiązek wprowadzenia do systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne ambulansów w kolorze żółtym do końca 2030 roku.
Pogotowie Ratunkowe w Warszawie systematycznie zwiększa liczbę zespołów ratownictwa medycznego. Od stycznia 2025 roku jest ich już 90 i działają one w 41 stacjach wyczekiwania.
– Ratownicy z warszawskiego „Meditransu” wyjeżdżają na całe Mazowsze. Muszą więc mieć odpowiednie warunki do pracy, jeździć nowymi i sprawnymi karetkami – zaznacza Katarzyna Bornowska, radna województwa mazowieckiego.
Napisz komentarz
Komentarze