Reklama

Tramwajowy armagedon w weekend? Remonty w 13 różnych miejscach

Kolejne dwa remonty związane z tramwajowymi inwestycjami w Warszawie rozpoczną się w ten weekend. Łącznie w stolicy będzie już 13 miejsc z utrudnieniami w ruchu wokół torów tramwajowych. Tylko do października tramwajarze chcą przeprowadzić 34 remonty. Wiele z nich oznacza zmiany w komunikacji.
Remonty torów tramwajowych w Warszawie
Remonty torów tramwajowych w Warszawie

Autor: Maciej Gillert

Źródło: Raport Warszawski

W całym mieście tramwajarze realizują wiele inwestycji. Niektóre mają charakter krótkich remontów, inne trwają już od kilku lat. Przebudowa i rozwój sieci tramwajowej zmieniają funkcjonowanie komunikacji miejskiej, ale w wielu miejscach łączą się też z pracami na jezdni i tworzą utrudnienia także dla kierowców. W nadchodzący weekend dojdą kolejne 2 zmiany w organizacji ruchu, a na koniec kwietnia zaplanowane są już kolejne remonty.

Weekend bez tramwajów na Nowowiejskiej i Filtrowej

W sobotę i niedzielę tramwajarze wymienią dwie zwrotnice po zachodniej stronie skrzyżowania al. Niepodległości i Nowowiejskiej. Tramwaje nie pojadą więc w ciągu Nowowiejskiej, Krzywickiego i Filtrowej – między przystankami Nowowiejska i Plac Narutowicza.

Zawieszone zostaną linie 14 i 15. Tramwaje 1 i 16 zastąpią „piętnastkę” na części jej trasy. Linia 1 będzie jeździła do pętli P+R Al. Krakowska, a „szesnastka”, ale tylko w wybranych kursach (odpowiednio oznaczonych w rozkładach jazdy), pojedzie ul. Mickiewicza do pętli Marymont-Potok.

Uruchomiony zostanie też zastępczy autobus Z15, który będzie kursował między placem Narutowicza a skrzyżowaniem ulicy Nowowiejskiej z al. Niepodległości – wzdłuż nieczynnego odcinka torowiska (czyli Filtrową, Krzywickiego i Nowowiejską).

Mapa remontu na Nowowiejskiej. Źródło: Tramwaje Warszawskie

Tramwaj do Wilanowa - asfaltowanie Belwederskiej i Sobieskiego, zamknięta Dolna

W ramach budowy tramwaju do Wilanowa, która zakłada też remont wielu jezdni wzdłuż nowych torów, w sobotę Belwederska i Sobieskiego zyskają nową nawierzchnię. Prace będą prowadzone na zamkniętej już od dawna jezdni, na odcinku od Spacerowej do Idzikowskiego. Pojawią się jednak kolejne utrudnienia.

Nowa nawierzchnia pojawi się także na skrzyżowaniu z ulicą Dolną, która na jeden dzień straci połączenie z Chełmską.

- Z Chełmskiej na Belwederską i Jana III Sobieskiego kierowcy skręcą z osobnych pasów w stronę centrum i Wilanowa. Na Jana III Sobieskiego będzie pas do jazdy prosto i w prawo w Chełmską. Od strony centrum w Chełmską skręcą tylko autobusy - czytamy na stronie Urzędu Miasta.

Kierowcy będą musieli pojechać objazdem: Puławską, Goworka i Spacerową lub Jana III Sobieskiego, Idzikowskiego i Puławską.

Przez całą sobotę autobusy linii 119 i 141 będą jeździły ulicami Puławską, Goworka, Spacerową i Belwederską do swoich tras na Chełmskiej, natomiast 172 Puławską do Idzikowskiego i stałej trasy na Jana III Sobieskiego.

Objazd zamkniętego odcinka na Mokotowie. Źródło: Urząd Warszawy

Al. Niepodległości, Rakowiecka, Wołoska… Węziej na jezdni i bez tramwajów

W ostatni weekend kwietnia rozpocznie się kolejny etap budowy torów na ul. Rakowieckiej, co spowoduje duże utrudnienia aż do połowy wakacji.

- Od ostatniego weekendu kwietnia będzie zamknięta zachodnia jezdnia al. Niepodległości (w stronę Ursynowa), na odcinku od ulicy Stefana Batorego do L. Narbutta. Ruch w stronę centrum będzie prowadzony dwoma pasami na wschodniej jezdni. Trzeci pas będzie prowadził w drugą stronę, ale zostanie zarezerwowany dla autobusów, pojazdów dopuszczonych (DOP) i pojazdów dojeżdżających do posesji położonych wzdłuż al. Niepodległości. Objazd dla pozostałych kierowców wyznaczono dwoma trasami – ulicą Stefana Batorego do Puławskiej oraz Stefana Batorego do Wołoskiej - informuje ZTM.

Taka organizacja ruchu utrzyma się do przełomu lipca i sierpnia. Utrudnienia będą się jednak regularnie zmieniały - remont będzie podzielony na etapy. Wszystkie szczegóły można znaleźć na stronie ztm.waw.pl.

Remont torów na wiadukcie przy Arkadii

Od końca marca trwa remont torowiska na wiadukcie przy Arkadii, czyli jednego z najintensywniej wykorzystywanych odcinków szyn w Warszawie. Tramwaje nie jeżdżą w alei Jana Pawła II i na ulicy Popiełuszki, na odcinku pomiędzy przystankami Metro Marymont i Rondo Radosława. Nie kursują składy linii 28. Z kolei linie: 16, 17, 22, 27 i 33 oraz 24 zmieniły swoje trasy w obydwu kierunkach. Uruchomione zostały autobusowe linie zastępcze Z17 i Z33 oraz trzy tramwajowe linie uzupełniające: 71, 73 i 78.

Zmiany w organizacji ruchu dotknęły też kierowców. Tramwajarze zajęli pasy wzdłuż torowiska. Z tego powodu od ronda „Radosław” do placu Grunwaldzkiego kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą ze stron.

Prace w tym miejscu powinny zakończyć się do 25 maja.

Tramwaj do dworca Zachodniego. Utrudnienia w 3 miejscach

Budowa infrastruktury tramwajowej w ramach przebudowy dworca Zachodniego to jedna z największych inwestycji ostatnich lat. Powstanie tam pierwszy tunel dla tramwajów w Warszawie. Inwestycja ma być gotowa w 2026 roku. Jej wartość wynosi 363 mln zł brutto.

  • Od zeszłego roku na Ochocie utrudnienia obejmują obszary ulic:
  • Bitwy Warszawskiej 1920 r.
  • Grójeckiej
  • Raszyńskiej
  • Banacha
  • Placu Zawiszy

Tramwaj do Wilanowa kursuje, ale budowa trwa dalej

Belwederska, Sobieskiego i Dolna to nie jedyne ulice, które obejmują roboty związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa. Jej poszczególne elementy oddawane są etapami. W październiku tramwaje pojechały do Miasteczka Wilanów. Latem mają dojechać ulicą św. Bonifacego do pętli Stegny.

Z tą inwestycją związane są zmiany w organizacji ruchu w okolicach:

  • Belwederskiej
  • Sobieskiego
  • Spacerowej
  • Dolnej
  • Idzikowskiego
  • Al. Witosa
  • Św. Bonifacego
  • Al. Wilanowskiej
  • Osi Królewskiej

- W kwietniu i maju wykonawca zaplanował układanie ostatnich warstw ścieralnych na kolejnych odcinkach jezdni i dróg rowerowych. Również w maju mają być uruchomione obie jezdnie alei Rzeczypospolitej – jeszcze nie w pełnym przekroju, i bez ostatnich warstw asfaltu. Punktowe utrudnienia będą w rejonie skrzyżowania z ulicą Sejmu Czteroletniego, gdzie powstanie dodatkowa zawrotka, której nie przewidywał pierwotny projekt - pisze Urząd Warszawy.

10 km torów, 34 remonty tylko w tym roku

Na ten rok tramwajarze postawili sobie cel przeprowadzenia 34 remontów i napraw 10 km torów. Realnie mają na to osiem miesięcy.

- Konieczne jest wykorzystanie całego sezonu budowlanego – od marca do października. W miarę możliwości zamknięcia są planowane w porach, gdy jest mniejszy ruch (np. w weekendy czy w wakacje) - czytamy na stronie urzędu.

Niektóre remonty będą realizowane również w porze nocnej i mogą wiązać się z dodatkowym hałasem.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama