Reklama

W końcu przebudują Rondo Zesłańców Syberyjskich. Próbują już od ośmiu lat

Zarząd Dróg Miejskich wybrał wykonawcę projektu przebudowy ronda Zesłańców Syberyjskich. Zgłosiła się jedna firma, której oferta opiewa na około 781 tys. zł. Jest to ponad 100 tys. zł mniej niż drogowcy przewidzieli na ten cel. Umowa została podpisana pod koniec maja. - Przebudowane zostanie wszystko oprócz jezdni - podkreślają drogowcy.
W końcu przebudują Rondo Zesłańców Syberyjskich. Próbują już od ośmiu lat

Autor: Zarząd Dróg Miejskich

Kłopotliwe przejścia i przejazdy

Ponad 20 lat temu skrzyżowanie u zbiegu Woli i Ochoty zostało przebudowane na trzypoziomowy węzeł drogowy. Jak podkreślają drogowcy w komunikacie, patrząc z dzisiejszej perspektywy „rondo jest z poprzedniej epoki”. Powstało bowiem na długo przed obecnie obowiązującymi w stolicy wytycznymi projektowymi infrastruktury pieszej i rowerowej.

Rozwiązania, które wówczas zastosowano, nie przystają do współczesnych standardów. Przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe zostały w połowie umieszczone pod ziemią. Jezdnię po południowej stronie pokonuje się na poziomie terenu. Potem jednak chodnik i droga rowerowa pod ostrym kątem zagłębiają się pod powierzchnię i kończą się schodami. Nie ma też połączenia pieszo-rowerowego w osi wschód-zachód po północnej stronie ronda.

Rondo Zesłańców Syberyjskich jest więc “czarnym punktem” na mapie Warszawy jeśli chodzi o dostępność dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Jest też barierą w rozwoju ruchu rowerowego, mimo swojego położenia na przecięciu głównych tras rowerowych wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia, Alej Jerozolimskich oraz ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Założenia projektu

- Podpisaliśmy umowę z projektantem, który będzie miał 16 miesięcy na przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej przebudowy wszystkiego, co jest dookoła ronda. Poza jezdnią wszystko dookoła będzie zmieniane – powiedział w rozmowie z Raportem Warszawskim rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski. 

Celem projektu przebudowy ronda jest likwidacja przejść podziemnych i zastąpienie ich naziemnymi. Równolegle do przejść zostaną wyznaczone przejazdy rowerowe. Sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniu zostaną przeprojektowane. Powstaną nowe trasy rowerowe - szersze i asfaltowe. Przebudowane zostaną również chodniki oraz przystanki autobusowe.

W projekcie ma być też uwzględniony tymczasowy przebieg drogi rowerowej w rejonie autobusowego Dworca Zachodniego, który w przyszłości będzie przebudowany. Taka etapowa trasa załata brak w infrastrukturze rowerowej po północnej stronie Alej Jerozolimskich między rondem i kolejowym Dworcem Zachodnim.

Problemy z przebudową ronda

Przebudowa ronda była pierwotnie planowana już w ramach poprzedniej perspektywy unijnej i programu ZIT WOF realizowanego w latach 2016-2019. Jednak wysokie ceny w przetargach na inne zadania nie pozwoliły wtedy na realizację inwestycji, nawet pomimo zasilenia programu dodatkowymi środkami przez Radę Warszawy. 

- Jeszcze w poprzedniej dekadzie kilka razy próbowaliśmy wybrać wykonawcę. Nie udało się, bo oferty były zbyt drogie. W zeszłym roku rozpisaliśmy przetarg na projektanta, ale nie zgłosił się żaden oferent. W tym roku się zgłosił – przekazał rzecznik.  

Pod koniec stycznia ogłoszono kolejny przetarg na wybór projektanta. Zgłosiła się jedna firma – Infra Centrum Doradztwa sp. z o.o. z Leszna, której oferta opiewa na nieco ponad 781 tys. zł. To ponad 100 tys. zł mniej niż zabezpieczono na ten cel. 

Umowa została podpisana pod koniec maja. Wykonawca ma 16 miesięcy na opracowanie kompleksowego projektu przebudowy. Będzie miał też obowiązek pełnienia nadzoru autorskiego podczas prac budowlanych. Sama budowa będzie wstępnie sfinansowana z kolejnej rundy środków unijnych.

Prace dookoła ronda

W rejonie ronda w przygotowaniu są kolejne inwestycje. W poprzednich latach ZDM zbudował brakujący odcinek drogi rowerowej na ochockim fragmencie Alej Jerozolimskich. Na wysokości Parku Pięciu Sióstr przebudowano istniejący odcinek. W toku jest teraz przetarg na przebudowę trasy rowerowej wzdłuż Alej na odcinku Śmigłowca – Na Bateryjce. 

Trwa przebudowa kolejowego Dworca Zachodniego. Obejmuje ona również tunel pod torami kolejowymi w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia. Prowadzone przez PKP prace powinny zakończyć się przed planowanymi robotami na rondzie. 

W najbliższych latach powstanie też linia tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Przed rondem Zesłańców zostanie schowana w tunelu, następnie pod ziemią ominie rondo od wschodu i połączy się z podziemnym przystankiem pod dworcem kolejowym. W ramach tych prac zostanie również zmodernizowana droga rowerowa na ulicy Bitwy Warszawskiej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama