ReklamaBanner

Tramwaj do Wilanowa zmienia kursy autobusów. „Protestuję przeciwko likwidacji linii 501, 519, 522”

Wprowadzenie nowej linii tramwajowej na Wilanów wiąże się z planowanymi zmianami w rozkładach jazdy oraz w trasach niektórych linii autobusowych i tramwajowych. Zarząd Transportu Miejskiego postanowił uruchomić dla mieszkańców konsultacje. Proponowane zmiany spotkały się jednak z silnym sprzeciwem mieszkańców Wilanowa, Mokotowa i Sadyby, którzy uważają, że nowe rozwiązania komunikacyjne znacząco pogorszą jakość ich codziennych podróży.
Tramwaj do Wilanowa zmienia kursy autobusów. „Protestuję przeciwko likwidacji linii 501, 519, 522”

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Podczas budowy nowych tras tramwajowych do Wilanowa, Zarząd Transportu Miejskiego prowadzi konsultacje społeczne dotyczące planowanych zmian w komunikacji miejskiej. Urzędnicy chcą zebrać opinie mieszkańców na temat proponowanych modyfikacji w sieci tramwajowej i autobusowej.

Podczas konsultacji, wśród pozytywnych głosów pojawiały się takie, że nowe trasy tramwajowe znacznie poprawią komunikację między Wilanowem a resztą miasta. Szczególnie doceniane były plany na priorytet w sygnalizacji świetlnej, co ma skrócić czas przejazdu transportem publicznym.

Z drugiej strony, niektórzy mieszkańcy wyrażali obawy co do likwidacji niektórych linii autobusowych, które dotychczas były dla nich podstawowym środkiem transportu. Zwracali uwagę na potrzebę zapewnienia alternatywnych połączeń i uwzględnienia w planach również tych rejonów miasta, które mogą zostać mniej skomunikowane. Inne głosy dotyczyły potrzeby zwiększenia częstotliwości kursowania nowych linii oraz zapewnienia lepszej synchronizacji pomiędzy różnymi środkami transportu, aby umożliwić sprawne przesiadki.

Co o zmianach sądzą mieszkańcy?

Jedna z mieszkanek Wilanowa, od 16 lat codziennie dojeżdżająca do pracy w Konstancinie-Jeziornie, zdecydowanie sprzeciwia się proponowanym zmianom linii autobusowych 139 i 251 oraz likwidacji linii 519:

- Dla mnie to będzie koszmar. Dlaczego te dwie linie mają być skierowane do metra Kabaty? Jakie połączenie mają mieć dzielnice Wilanów, Mokotów, Sadyba z Konstancinem? Dla mnie i tak już jest ciężko dojeżdżać do ośrodka rehabilitacyjnego, w którym pracuję, bo codziennie muszę jechać na dwa autobusy, m.in. właśnie wymiennie autobusami 251 i 139, żeby później na trasie przesiąść się w autobus 710, który bezpośrednio podjeżdża pod moją pracę. Proszę o niewprowadzanie takich zmian, bo to będzie bardzo duża tragedia dla ludzi dojeżdżających do pracy do Konstancina - ocenia mieszkanka Wilanowa.

Również mieszkanka Zawad, zielonego osiedla Wilanowa, wniosła w imieniu mieszkańców do ZTM postulat o utrzymanie połączenia Wilanowa z Konstancinem. Zdaniem kobiety proponowane przesiadki zniechęcą mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.

- Przesiadki są możliwe, ale to strasznie wydłuża czas przejazdu i nie zachęca do korzystania z komunikacji, zamiast samochodu - dodaje mieszkanka Zawad.


Z kolei mieszkaniec Ochoty jest zaniepokojony zmianą trasy linii 15, która od prawie siedemdziesięciu lat kursuje na Ochotę. Jego zdaniem, skierowanie tej linii na Wilanów spowoduje wiele problemów:

- Nie rozumiem zmiany decyzji o 15. To linia, która od prawie 70 lat jeździ na Ochotę. Nie można było skierować na Wilanów 35? Po co mieszać tak w przyzwyczajeniach mieszkańców? Dużo łatwiej wtedy o pomyłki i stres, które nie są potrzebne, skoro można to zrobić inaczej, mniejszym kosztem. Planowana częstotliwość 35 w godzinach szczytu - 8 minut - jest nie do przyjęcia przy jednoczesnej zmianie trasy 15 - pyta.

Nie dla likwidacji linii pospiesznych?

Punktem, który często powracał, był protest części uczestników konsultacji przeciwko likwidacji linii pospiesznych. Mieszkanka Stegien obawia się likwidacji linii 501, która zapewnia dogodne połączenie z Dworcem Centralnym:

- Likwidacja 501 będzie dużym utrudnieniem dla osób dojeżdżających do Dworca Centralnego, zwłaszcza dla ludzi starszych oraz z ograniczeniami ruchowymi. Jest to w zasadzie wykluczenie tych osób. Proponowane zastępcze rozwiązanie wiąże się z pokonywaniem drogi przejściami podziemnymi, co będzie męczące dla osób z dolegliwościami wynikającymi z wieku czy chorób - opiniuje.

Z kolei mieszkanka Powsina wyraża zdecydowany sprzeciw wobec likwidacji linii 519, która zapewnia bezpośrednie połączenie z centrum Warszawy:

- Jako mieszkanka Powsinka zdecydowanie sprzeciwiam się likwidacji linii 519 z Parku Kultury Powsin do Dworca Centralnego. To jedyna linia zapewniająca bezpośrednie i wygodne połączenie Powsinka z centrum Warszawy, Dworcem Centralnym i Lasem Kabackim. Tramwaj w żaden sposób jej nie zastąpi, gdyż jego przebieg jest zdecydowanie krótszy - mówi.

Wtórował jej inny mieszkaniec: 

- Stanowczo protestuję przeciwko likwidacji linii autobusowych 501, 519, 522. Wszystko w tym procesie zmiany komunikacji jest skandaliczne. Po pierwsze sam tryb tych konsultacji. Powinny one się odbyć przed rozpoczęciem budowy linii tramwajowej na Wilanów i na Stegny.


Inny mieszkaniec, który przeprowadził własny test komunikacyjny proponowanego modelu przesiadkowego, dzieli się swoimi doświadczeniami:

- Zrobiłem test komunikacyjny i wybrałem model przesiadkowy proponowany przez ZTM. Cała moja podróż trwała prawie godzinę, z relacji Sadyba-Dworzec Centralny (131 podróż trwa 27 minut). W tym czasie dwa razy dojechałbym 131 na Centralny. Jeśli tak mają wyglądać przesiadki, że częściej czekasz lub stoisz w miejscu, zanim doczekasz się na tramwaj, to bardzo zniechęci ludzi do jazdy komunikacją - opisuje.

Wielu mieszkańców jest zaniepokojonych możliwością utraty połączeń autobusowych między Wilanowem a Ursynowem, w szczególności linii 217, która jest bardzo popularna wśród młodzieży dojeżdżającej do szkół:

- Wnioskuję o pozostawienie linii 217 na trasie Ursynów - Wilanów. Z tego połączenia korzysta codziennie mnóstwo młodzieży. To najszybsze połączenie Wilanowa z metrem oraz Ursynowem - wnioskuje jeden z rodziców.


Terminy konsultacji:

Konsultacje trwają do 15 lipca. Uwagi można zgłaszać na dedykowanych spotkaniach z mieszkańcami lub poprzez platformę urzędu miasta.

Dyżur konsultacyjny w Miasteczku Wilanów

  • Data: 27.06.2024 (czwartek)
  • Godzina: 17:00 – 20:00
  • Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 358 im. hetmana Jana Zamoyskiego
  • Adres: ul. Świętej Urszuli Ledóchowskiej 10

Dyżur konsultacyjny w Konstancinie-Jeziornie

  • Data: 02.07.2024 (wtorek)
  • Godzina: 17:00 – 20:00
  • Miejsce: Urząd Miasta i Gminy Konstancin-Jeziorna (sala posiedzeń)
  • Adres: ul. Piaseczyńska 77

Mobilny punkt konsultacyjny na Sadybie

  • Data: 04.07.2024 (czwartek)
  • Godzina: 16:30 – 19:00
  • Miejsce: Park im. Stanisława Dygata

Nowe Trasy Tramwajowe

Nowa trasa tramwajowa rozpoczyna się na skrzyżowaniu ulic Puławskiej i Goworka, skąd tramwaje zjeżdżają warszawską skarpą ulicami Goworka i Spacerową obsługiwane przez linię 11. W stronę Miasteczka Wilanów tramwaje będą kursować ulicami Belwederską i Jana III Sobieskiego, kończąc trasę na przystanku przy alei Rzeczypospolitej i A. Branickiego. Trwają również prace nad odnogą trasy na Stegny wzdłuż ulicy św. Bonifacego, która zakończy się pętlą tramwajowo-autobusową przy Szkole Podstawowej im. Raoula Wallenberga.

Planowane zmiany w sieci tramwajowej

  1. Linia 14 - Powrót po ponad 50 latach, trasa od Banacha przez Marszałkowską do Miasteczka Wilanów.
  2. Linia 15 - Podstawowa linia na nowej trasie, kursująca co 4 minuty w szczycie, łącząca Marymont-Potok z Miasteczkiem Wilanów.
  3. Linia 19 - Nowa linia od Nowego Bemowa przez al. Jana Pawła II do Stegien, główny dojazd z Bielan i Żoliborza.
  4. Linia 35 - Korekta trasy, zastąpi linię 15 na odcinku do pętli P+R Al. Krakowska.

Planowane zmiany w sieci autobusowej

  1. Linia 107 - Przedłużona trasa do stacji metra Wilanowska, zapewniająca lepszy dostęp do metra.
  2. Linia 108 - Skierowana przez ulicę Gołkowską, skracając podróż z Siekierek w kierunku Stegien.
  3. Linia 130 - Nowa trasa obsługująca ulicę L. Idzikowskiego i os. Bernardyńska.
  4. Linia 131 - Zmiana trasy przez Powiśle i pl. Trzech Krzyży do Alej Jerozolimskich.
  5. Linia 139 - Nowa trasa przez osiedle Powsin do stacji metra Kabaty.
  6. Linia 159 - Rezygnacja z przedłużenia do EC Siekierki, zmiana na trasę CH Blue City - Małe Siekierki.
  7. Linia 163 - Przejęcie obsługi północnego odcinka ulicy Sytej i osiedli na Zawadach.
  8. Linia 164 - Obsługa południowego odcinka ulicy Sytej oraz Kępy Zawadowskiej.
  9. Linia 192 - Połączenie dwóch ursynowskich linii w jedną trasę OS. Kabaty - Krasnowola.
  10. Linia 217 - Zapewnienie połączenia z nową trasą tramwajową i metrem Wilanowska.
  11. Linia 239 - Nowa trasa łącząca Powsin z Wilanowem i stacją metra Wilanowska.
  12. Linia 251 - Nowa trasa przez osiedle Powsin do stacji metra Kabaty.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.