Strefa Czystego Transportu w Warszawie to jeden z najnowszych kroków miasta w walce z zanieczyszczeniem powietrza. Od momentu jej wprowadzenia, systematycznie kontrolowane są pojazdy, aby upewnić się, że spełniają one określone normy emisji spalin. Po miesiącu od uruchomienia SCT nadszedł czas na kolejne podsumowanie tego, jak strefa funkcjonuje i jakie przynosi efekty.
Jak informuje Łukasz Puchalski, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, proces wdrażania SCT przebiegł pomyślnie.
- Jesteśmy zadowoleni z procesu wdrożenia Stefy Czystego Transportu, obsłużyliśmy 12 tysięcy osób. Większość kontaktowała się z nami mailowo. W punktach pojawiali się głównie ludzie starsi, by dopytać albo prosić o pomoc w złożeniu wniosku. Były to często osoby wykluczone cyfrowo – powiedział Puchalski.
Sytuacja ta pokazuje, że SCT spotkała się z zainteresowaniem mieszkańców, zwłaszcza tych, którzy potrzebowali wsparcia w dostosowaniu się do nowych przepisów.
Kontrole i egzekwowanie przepisów
Egzekwowanie przepisów SCT powierzono przede wszystkim Straży Miejskiej, która regularnie patroluje obszar strefy, monitorując przestrzeganie nowych norm.
- Straż Miejska jeździ po ulicach i prowadzi kontrole, widziałem to na własne oczy. Jako Zarząd Dróg Miejskich pomagamy im w obsłudze systemu – dodaje Puchalski.
Jak udało nam się ustalić, mimo licznych patroli, do tej pory nie wystawiono żadnego mandatu za nieuprawniony wjazd do SCT. Sytuacja ta nie powinna dziwić – ulgi dla mieszkańców w strefie zwalniają większość kierowców ze spełniania norm jeszcze przez co najmniej kilka lat.
Ulgi i wyłączenia od wymogów strefy
Dla wielu mieszkańców Warszawy wprowadzenie SCT wiąże się z koniecznością dostosowania pojazdów do surowszych norm emisji spalin. Jednak miasto przewidziało szereg ulg i wyłączeń, które mają na celu ułatwienie tego procesu. Osoby, które mieszkają w Warszawie i płacą tu podatki są zwolnione ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Przepisy SCT będą ich dotyczyć dopiero od stycznia 2028 roku. Od tego momentu, mieszkańcy nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdami z silnikiem Diesla starszymi niż 14 lat oraz pojazdami benzynowymi starszymi niż 23 lata. Warunkiem skorzystania z tego wyjątku jest posiadanie pojazdu przed 1 stycznia 2024 roku.
Dodatkowy wyjątek przewidziano dla seniorów, którzy do końca 2023 roku ukończyli 70 lat, o ile przed 1 stycznia 2024 roku byli właścicielami swoich pojazdów. Dla innych osób przewidziano różne wyłączenia, zarówno ustawowe, jak i gminne. Do grupy pojazdów zwolnionych z obowiązku spełniania wymagań SCT należą między innymi pojazdy służb ratunkowych, pojazdy osób z niepełnosprawnością, autobusy szkolne, a także pojazdy zabytkowe i historyczne.
Ponadto, w wyjątkowych przypadkach, takich jak dojazd do szpitala, lekarza czy miejsca zdawania matury, przewidziano możliwość uzyskania jednorazowej przepustki, ważnej przez 4 dni w roku.
Ulgi przewidziane dla warszawiaków obowiązują do końca 2027 roku, dając im czas na dostosowanie się do nowych wymogów. Od 2028 roku, zasady SCT będą obowiązywać wszystkich bez wyjątku, co pewnie dopiero wtedy przyczyni się do nakładania mandatów.
Napisz komentarz
Komentarze