Reklama
ReklamaBanner

„Autostrada Wolności” nie dojedzie na Białoruś? Na razie otwarto odcinek na wschód od Warszawy. Wkrótce kolejny

Stopniowo oddawane są kolejne odcinki autostrady A2 na wschód od Warszawy. Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Siedlec, a za około dwa tygodnie do szybkiej trasy włączony zostanie odcinek za Kałuszynem. Niepewna jest przyszłość „Autostrady Wolności” na granicy z Białorusią.
autostrada A2
Autostrada A2 w budowie.

Autor: mat. pras. / GDDKiA

„Autostrada Wolności” coraz bliżej granicy z Białorusią. Drogowcy poinformowali, że gotowy jest pierwszy z trzech budowanych równolegle odcinków autostrady A2 na wschód od Warszawy. Obecnie szybka trasa urywa się w miejscowości Kałuszyn – znanej z pomnika złotego ułana. 

„Udostępniliśmy 7,1 km trasy, również o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu” – poinformowała GDDKiA. Chodzi o odcinek między węzłami Siedlce Zachód – Siedlce Południe. Kontakt na tę budowę wygrała firma Polaqua, a umowę podpisano jeszcze w 2020 roku. Za budowę otrzymali ok. 768 mln zł. 

- Otwarty odcinek A2 przybliża nas do ukończenia odcinka Warszawa – Siedlce. UE od lat wspiera budowę autostrady A2 na wschód od Warszawy. Otwierany fragment Siedlce Zachód – Siedlce Południe usprawni ruch tranzytowy oraz lokalny, a także zwiększy bezpieczeństwo podróżnych – podkreśla Angela Martinez-Sarasola, kierownik polskiego wydziału DG Regio.

Pod koniec sierpnia drogowcy chcą otworzyć kolejny odcinek, o długości 12 km, między Kałuszynem a węzłem Groszki. Będzie to bezpośrednie przedłużenie A2 od strony Warszawy. W tamtym przypadku prace drogowe już się zakończyły. Wykonawca czeka na kontrole i zgodę na oddanie drogi do użytku. Podobnie jak w przypadku obwodnicy Siedlec, trasa będzie miała tu po dwa pasy ruchu w każdą stronę. 

Co ciekawe, wykonawca zastosował nietypowe rozwiązanie. Autostrada przygotowana jest do poszerzenia o trzeci pas. Nie jest to klasyczna rezerwa przykryta pasem zieleni, a „utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną”. Drogowcy przyznają, że takie rozwiązanie będzie zapobiegać wypadkom - gdyby ktoś zjechał z drogi, a także zminimalizuje koszty utrzymania - po prostu nie będzie trzeba kosić trawy.  

budowa autostrady a2
Budowa A2 / źródło: GDDKiA

Co dalej z A2 na Białoruś? 

Biorąc pod uwagę obecną sytuację społeczno-polityczną, trasa w kierunku Białorusi nie jest obecnie priorytetem. Drogowcy jednak od lat, konsekwentnie, budują autostradę do wschodniej granicy kraju. Jakie jest obecne zaawansowanie prac?

Najbardziej bolesna będzie wyrwa między węzłem Groszki a Siedlcami - pomiędzy opisanymi wyżej odcinkami. To droga o długości ok. 13 km, która powinna być już gotowa. Tymczasem, jak informują drogowcy, budowa jest zaawansowana w 68 proc. 

„Kontraktowy termin zakończenia robót nie uległ zmianie. Analizujemy jednak roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych” - informuje GDDKiA. 

W budowie są też odcinki między Siedlcami a Białą Podlaską. Jeden z nich (Swory - Biała Podlaska, 14 km) powinien zostać otwarty w ciągu miesiąca. Na razie będzie zaczynał i kończył się „na ślepo”, ponieważ przy pozostałych odcinkach jest jeszcze sporo do zrobienia. Oto stopień zaawansowania: 

  • Siedlce Południe – Malinowiec - 49 proc. 
  • Malinowiec – Łukowisko - 39 proc. 
  • Łukowisko – Swory - 27 proc. 

Ostatni odcinek A2, od Białej Podlaskiej do przejścia granicznego Kuryki, jest obecnie projektowany. Pod koniec roku GDDKiA chce ogłosić pierwsze przetargi. Jednak, w przypadku trasy do granicy, będzie to uzależnione od sytuacji geopolitycznej.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama