„Autostrada Wolności” coraz bliżej granicy z Białorusią. Drogowcy poinformowali, że gotowy jest pierwszy z trzech budowanych równolegle odcinków autostrady A2 na wschód od Warszawy. Obecnie szybka trasa urywa się w miejscowości Kałuszyn – znanej z pomnika złotego ułana.
„Udostępniliśmy 7,1 km trasy, również o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu” – poinformowała GDDKiA. Chodzi o odcinek między węzłami Siedlce Zachód – Siedlce Południe. Kontakt na tę budowę wygrała firma Polaqua, a umowę podpisano jeszcze w 2020 roku. Za budowę otrzymali ok. 768 mln zł.
- Otwarty odcinek A2 przybliża nas do ukończenia odcinka Warszawa – Siedlce. UE od lat wspiera budowę autostrady A2 na wschód od Warszawy. Otwierany fragment Siedlce Zachód – Siedlce Południe usprawni ruch tranzytowy oraz lokalny, a także zwiększy bezpieczeństwo podróżnych – podkreśla Angela Martinez-Sarasola, kierownik polskiego wydziału DG Regio.
Pod koniec sierpnia drogowcy chcą otworzyć kolejny odcinek, o długości 12 km, między Kałuszynem a węzłem Groszki. Będzie to bezpośrednie przedłużenie A2 od strony Warszawy. W tamtym przypadku prace drogowe już się zakończyły. Wykonawca czeka na kontrole i zgodę na oddanie drogi do użytku. Podobnie jak w przypadku obwodnicy Siedlec, trasa będzie miała tu po dwa pasy ruchu w każdą stronę.
Co ciekawe, wykonawca zastosował nietypowe rozwiązanie. Autostrada przygotowana jest do poszerzenia o trzeci pas. Nie jest to klasyczna rezerwa przykryta pasem zieleni, a „utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną”. Drogowcy przyznają, że takie rozwiązanie będzie zapobiegać wypadkom - gdyby ktoś zjechał z drogi, a także zminimalizuje koszty utrzymania - po prostu nie będzie trzeba kosić trawy.
Co dalej z A2 na Białoruś?
Biorąc pod uwagę obecną sytuację społeczno-polityczną, trasa w kierunku Białorusi nie jest obecnie priorytetem. Drogowcy jednak od lat, konsekwentnie, budują autostradę do wschodniej granicy kraju. Jakie jest obecne zaawansowanie prac?
Najbardziej bolesna będzie wyrwa między węzłem Groszki a Siedlcami - pomiędzy opisanymi wyżej odcinkami. To droga o długości ok. 13 km, która powinna być już gotowa. Tymczasem, jak informują drogowcy, budowa jest zaawansowana w 68 proc.
„Kontraktowy termin zakończenia robót nie uległ zmianie. Analizujemy jednak roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych” - informuje GDDKiA.
W budowie są też odcinki między Siedlcami a Białą Podlaską. Jeden z nich (Swory - Biała Podlaska, 14 km) powinien zostać otwarty w ciągu miesiąca. Na razie będzie zaczynał i kończył się „na ślepo”, ponieważ przy pozostałych odcinkach jest jeszcze sporo do zrobienia. Oto stopień zaawansowania:
- Siedlce Południe – Malinowiec - 49 proc.
- Malinowiec – Łukowisko - 39 proc.
- Łukowisko – Swory - 27 proc.
Ostatni odcinek A2, od Białej Podlaskiej do przejścia granicznego Kuryki, jest obecnie projektowany. Pod koniec roku GDDKiA chce ogłosić pierwsze przetargi. Jednak, w przypadku trasy do granicy, będzie to uzależnione od sytuacji geopolitycznej.
Napisz komentarz
Komentarze