Obecnie trwają oczekiwania na wstępne plany PKP, które pozwolą na dalsze rozmowy. Pomimo zmian w projekcie, mieszkańcom udało się uzyskać kilka istotnych ustaleń, które mogą znacząco wpłynąć na komfort życia w okolicy oraz estetykę otoczenia.
Nowe ustalenia: windy, schody i ekrany akustyczne
W najnowszych ustaleniach ZDM stara się o powstanie wind i ruchomych schodów z obu stron nowej stacji Solec, co znacząco poprawi dostępność dla pasażerów. Dodatkowo powrócono do koncepcji wyciszenia przystanku przez zastosowanie ekranów akustycznych, podobnych do tych na przystanku Stadion Narodowy, które będą dodatkowo obsadzone bluszczem i zielenią.
Mieszkańcom udało się również przekonać ZDM do podjęcia działań na rzecz obsadzenia wysokimi drzewami i zielenią obszaru dzisiejszych nasypów kolejowych, które mają być zlikwidowane. Roślinność ta ma na celu wyciszenie hałasu, co jest istotne dla komfortu życia w tej części miasta.
- Przekonaliśmy ZDM do podjęcia starań o obsadzenie obszaru dzisiejszych nasypów kolejowych, które mają być zlikwidowane, wysokimi drzewami i zielenią, które wyciszą hałas - wymienia pomysłodawca spotkania, były śródmiejski radny Daniel Łaga.
Arkady pod Mostem Średnicowym
Zmodernizowany zostanie także wiadukt Mostu Średnicowego, pod którym powstaną otwarte arkady z zieloną przestrzenią, gdzie wzdłuż zostaną posadzone drzewa, co ma znacząco poprawić estetykę tego obszaru. Mieszkańcy wspólnie z władzami postulują, aby przestrzeń ta została przeznaczona pod usługi, co ma zapobiec powstaniu "imprezowni". Takie rozwiązanie ma na celu uniknięcie problemów, które pojawiły się przy podobnej inwestycji w Krakowie.
- Mają powstać arkady pod Mostem Średnicowym, o które aktywnie zabiegał Burmistrz Aleksander Ferens, poprosiliśmy z mieszkańcami, żeby zostały przeznaczone pod usługi z uwagi na fakt, że park mógłby doprowadzić do powstania miejsca hałasu i niebezpiecznego rejonu w nocy na Powiślu - dodaje Łaga.

Przypominamy również, że w 2022 roku udało się uzyskać potwierdzenie ze strony PKP o wyciszeniu hałasu z wiaduktu Mostu Średnicowego na wysokości zamieszkanych budynków przy Solcu. W miejsce dotychczasowej stacji PKP Powiśle powstaną dwie nowe stacje: Solec oraz druga, zlokalizowana na wysokości przystanków tramwajowych przy rondzie de Gaulle’a.
Stacja Solec rozpocznie się nad ulicą Solec i zostanie wyposażona w wyciszone szyny oraz specjalne zakotwiczenia do wiaduktu. Na całej długości wiaduktu zostaną zainstalowane metrowe ekrany akustyczne, które zminimalizują hałas. Stacja będzie dostępna zarówno za pomocą schodów, jak i windy, a ZDM wnioskuje o dodanie ruchomych schodów.
Trudności w harmonogramie inwestycji
Polskie Linie Kolejowe potwierdziły, że równoczesne rozpoczęcie prac nad przebudową linii średnicowej oraz stacji Warszawa Wschodnia nie jest możliwe. Obecnie realizowane są prace na stacji Warszawa Zachodnia, a przebudowa Warszawy Wschodniej jest planowana jako kolejny etap. Dopiero po zakończeniu tych prac przewiduje się modernizację odcinka pomiędzy Warszawą Wschodnią a Warszawą Centralną. Według PKP PLK harmonogram prac zakłada, że przebudowa stacji Warszawa Wschodnia może potrwać od 36 do 42 miesięcy, co komplikuje jednoczesne prowadzenie robót na innych odcinkach. Obecnie trwają prace nad dokumentacją wykonawczą oraz wyborem technologii budowy, co może wpłynąć na opóźnienie innych miejskich inwestycji.
Przebudowa stacji Warszawa Wschodnia, która ma potrwać około czterech lat, determinuje harmonogram pozostałych prac, w tym przebudowy linii średnicowej. PKP PLK planuje skupić się na zakończeniu projektów dla stacji Wschodniej, aby uniknąć rozkopywania całej Warszawy jednocześnie. Prace nad średnicą, obejmujące m.in. zabudowę przestrzeni nad torami między ulicami Żelazną a Towarową, zostaną uwzględnione w dalszych etapach.
Na ten moment PKP PLK nie jest w stanie podać dokładnych terminów rozpoczęcia przebudowy linii średnicowej. Prace te mogą rozpocząć się dopiero po 2030 roku, co skomplikuje szereg inwestycji miejskich, takich jak przebudowa Alej Jerozolimskich czy remont mostu Poniatowskiego. Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, zaznaczył, że miasto będzie dostosowywać swoje plany inwestycyjne do harmonogramu PKP PLK, aby uniknąć marnotrawienia środków publicznych.
Powrót do rozmów z władzami miasta
Zarządca infrastruktury planuje powrócić do szczegółowych rozmów z władzami Warszawy, aby uzgodnić harmonogramy i technologie prac, szczególnie w kontekście modernizacji tunelu średnicowego. PKP PLK chce, aby prace te były trwałe i aby remont tunelu mógł zapewnić jego funkcjonowanie przez kolejne kilkadziesiąt lat. Na razie jednak konkretne decyzje zostaną podjęte po zakończeniu prac nad dokumentacją wykonawczą.
Remont Trasy Średnicowej potrwa prawdopodobnie cztery lata i będzie realizowany metodą odkrywkową. W związku z tym, na czas prac dostępny będzie tylko jeden pas jezdni w Al. Jerozolimskich, a tramwaje na odcinku od ronda de Gaulle’a do ronda Dmowskiego mogą zostać wyłączone z ruchu. Ze względu na zabytkowy charakter części tunelu, jego poszerzenie będzie prowadzone wyłącznie w jednym kierunku, co może wpłynąć na pojawienie się dodatkowych utrudnień.
- Remont potrwa prawdopodobnie cztery lata, metodą odkrywkową i w związku z tym będzie dostępny tylko jeden pas jezdni w Al. Jerozlimskich i prawdopodobnie wyłączone zostaną tramwaje na czas zabezpieczenia tunelu na odcinku od d'Gaulla do Ronda Dmowskiego - informuje były radny.
Prace nad projektem wciąż trwają, a mieszkańcy Powiśla, wspólnie z ZDM, będą monitorować postępy i aktywnie uczestniczyć w kolejnych etapach konsultacji z PKP.
Napisz komentarz
Komentarze