Za przeprowadzenie prac projektowych oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń i dokumentów administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę odpowiedzialna będzie firma Voessing Polska sp. z o.o.
- Na tę część prac wykonawca będzie miał czas do 2028 r. Właśnie wtedy planujemy start prac budowlanych tej kluczowej inwestycji transportowej dla mieszkanek i mieszkańców Dzielnicy Białołęka - poinformował w mediach społecznościowych prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Trzaskowski w rozmowie z Raportem Warszawskim podkreślił, że jest to jeden z najważniejszych punktów jego kadencji.
- Na Białołęce w tym roku oddajemy jedną z największych szkół w Warszawie. Poza tym jednym z najważniejszych punktów mojej kadencji będzie budowa tramwaju na Białołękę, gdzie przystępujemy do fazy projektowej. Dodam, że pierwsza od wielu lat nowa linia – na Winnicę – to również Białołęka. Inwestycje trwają i będą coraz większe, ale potrzeby rzeczywiście, tutaj przyznaje, są olbrzymie – mówił nam w czerwcu prezydent.

Przetarg na zaprojektowanie trasy tramwajowej na wschodnią część Białołęki został ogłoszony na początku marca. Oferty można było składać do końca kwietnia. Wygrała firma Voessing Polska sp. z o.o., która jest gotowa wykonać usługę za ok. 25,166 mln zł brutto. Mieści się to w założeniach finansowych spółki. Podpisanie umowy będzie możliwe po zakończeniu procedur formalnych, w tym związanych z możliwymi odwołaniami od wyników przetargu.
Wykonawca wybrany w przetargu przygotuje kompletną dokumentację projektową, umożliwiającą zlecenie i wykonanie robót budowlanych. Uzyska też wszystkie wymagane przepisami pozwolenia na realizację prac.
Aktywiści wskazują na opóźnienie inwestycji
Sceptyczni wobec terminu rozpoczęcia prac projektowych są aktywiści ze stowarzyszenia Miasto jest Nasze, którzy przypominają, że inwestycja jest opóźniona o parę lat.
- To dopiero prace koncepcyjne, które umożliwią przetarg na prace budowlane może za parę lat, choć problemem jest też brak uwzględnienia tej inwestycji w dotacjach ze środków unijnych, o które stara się miasto – piszą na portalu X.
Aktywiści podkreślają, że według programu wyborczego Rafała Trzaskowskiego z 2018 roku trasa ta miała być oddana do użytku w przyszłym roku, a według samych Tramwajów Warszawskich nawet rok temu.
Przebieg trasy
- Trasa będzie miała prawie 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg pozwoli na połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą mogły kursować nawet co 2-3 minuty. Czas przewidywanego przejazdu z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut – informują Tramwaje Warszawskie.

42 miesiące na realizację zamówienia
- Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał około 42 miesięcy na realizację zamówienia. W pierwszym etapie wykona analizę obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza (z uwzględnieniem możliwości wykorzystania wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej). Kolejny krok po wyborze jednego z trzech wariantów to opracowanie projektów budowlanych. Będą to projekty architektoniczno–budowlane i projekty wykonawcze dla samej trasy tramwajowej oraz pozostałej infrastruktury – takie, jak m.in. podstacje zapewniające dopływ energii elektrycznej, budynki techniczne i socjalne. Wykonawca opracuje także dokumenty wymagane do pozyskania decyzji pozwalających na rozpoczęcie robót budowlanych, w tym raport ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. Pozwoli to na przyśpieszenie rozpoczęcia budowy trasy tramwajowej. Firma, która zbuduje tramwaj na Zieloną Białołękę, dysponując kompletem uzgodnień z właścicielami podziemnych sieci i zarządcami dróg, będzie mogła wcześniej rozpocząć budowę - poinformowały Tramwaje Warszawskie.
W trakcie tych 42 miesięcy wykonane zostanie nie tylko opracowanie dokumentacji projektowej – to również czas na wszystkie formalności administracyjne związane z wydaniem decyzji, zatwierdzeń, opinii i pozwoleń. Najwięcej czasu może zabrać przeprowadzanie procedury ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
Realizacja robót budowlanych, po odebraniu dokumentacji projektowej i pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych, zaplanowana jest na lata 2028-2030. Trwają prace nad zapewnieniem finansowania samej budowy.
Kalendarium prac nad tramwajem na Zieloną Białołękę
- 2017-2018: prace koncepcyjne, w tym badania geotechniczne, wstępne pomiary ruchu oraz koncepcja układu geometrycznego torów;
- 2018: przetarg na koncepcję wiaduktu tramwajowego nad trasą S8 wraz z dojazdami o długości ponad 1 km;
- 2018-2020: opracowanie dokumentacji środowiskowej, w tym raportu oddziaływania inwestycji na środowisko;
- lipiec 2020: złożenie wniosku o decyzję środowiskową;
- lipiec 2023: uzyskanie decyzji środowiskowej, wydawanej na podstawie uzgodnienia m.in. Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska;
- lipiec 2023-luty 2024: przygotowanie przetargu na projektowanie z uwzględnieniem zaleceń z decyzji środowiskowej;
- 2024: wybór wykonawcy dokumentacji projektowej i rozpoczęcie prac projektowych wraz z pozyskaniem pozwolenie na budowę w trybie specustawy;
- 2028-2030: budowa tramwaju na Zieloną Białołękę.
Napisz komentarz
Komentarze