Tramwaje Warszawskie podpisały w czwartek 12 września umowę z firmą Voessing Polska sp. z o.o. na zaprojektowanie nowej trasy, która ma skomunikować tereny intensywnie rozwijającej się Białołęki z metrem. Wartość umowy wynosi nieco ponad 25 mln zł brutto.
Firma wybrana w przetargu będzie teraz musiała przygotować kompletną dokumentację projektową – zarówno budowlaną, jak i wykonawczą. Voessing będzie musiała także przeprowadzić wszystkie uzgodnienia z gestorami sieci i jednostkami merytorycznymi m. st. Warszawy. Firma zajmie się również przygotowaniem materiałów, które będą niezbędne do uzyskania pozwolenia na rozpoczęcie prac.
Przyszły wykonawca tramwaju na Zieloną Białołękę otrzyma komplet materiałów umożliwiających prowadzenie budowy.
Jak pojadą tramwaje?
Trasa będzie miała prawie 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ul. Matki Teresy z Kalkuty i ul. Rembielińskiej, gdzie będzie się łączyć z istniejącą siecią tramwajową. Dalej torowisko będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy.
Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ul. Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg pozwoli na sprawne połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza oraz istniejącą siecią tramwajową.
Na nowej trasie tramwaje będą mogły kursować nawet co 2-3 minuty. Czas przewidywanego przejazdu tramwajem z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.
Kiedy ruszy budowa?
Projektant będzie miał około 42 miesięcy na realizację zamówienia, co oznacza, że dokumentacja powinna (słowo klucz) być gotowa w I kwartale 2028 roku.
W pierwszym etapie firma Voessing wykona analizę obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza – z określeniem powiązań z komunikacją autobusową i możliwości wykonania wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej na części odcinka.
Kolejny krok po wyborze jednego z trzech wariantów to opracowanie projektów budowlanych. Będą to projekty architektoniczno–budowlane i projekty wykonawcze dla samej trasy tramwajowej oraz pozostałej infrastruktury – takie, jak m. in. podstacje zapewniające dopływ energii elektrycznej, budynki techniczne i socjalne.
Wykonawca opracuje także dokumenty wymagane do pozyskania decyzji pozwalających na rozpoczęcie robót budowlanych, w tym raport ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
„W trakcie tych 42 miesięcy wykonane zostanie nie tylko opracowanie dokumentacji projektowej – to również czas na wszystkie formalności administracyjne związane z wydaniem decyzji, zatwierdzeń, opinii i pozwoleń. Najwięcej czasu może zabrać przeprowadzanie procedury ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko” - wyjaśniają w komunikacie urzędnicy z Ratusza oraz Tramwajów Warszawskich.
Realizacja robót budowlanych, po odebraniu dokumentacji projektowej i pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych, zaplanowana jest na lata 2028-2030.
Napisz komentarz
Komentarze