Na Saskiej Kępie realizowana jest jedna z większych inwestycji drogowych w Warszawie, obejmująca przebudowę wiaduktów Trasy Łazienkowskiej oraz budowę ekranów akustycznych w ciągu alei Stanów Zjednoczonych. Projekt, który początkowo zakładał jedynie wymianę górnych warstw nawierzchni, został rozszerzony o bardziej kompleksowe prace, co wpłynęło na wydłużenie harmonogramu. Przebudowa północnej jezdni, jak i innych elementów infrastruktury drogowej, potrwa aż do 2025 roku.
Konieczność pełnej wymiany jezdni
W trakcie realizacji prac okazało się, że głębsze warstwy obu jezdni alei Stanów Zjednoczonych są w dużo gorszym stanie technicznym, niż przewidywano. Pierwotny plan zakładał wymianę tylko wierzchnich warstw na głębokości około 15 cm, jednak w praktyce okazało się, że konieczna jest wymiana całej konstrukcji jezdni na głębokości aż 1 metra. To nieoczekiwane rozszerzenie zakresu robót ma zapobiec przyszłym problemom i wykluczyć, że droga nie będzie wymagała ponownego zamknięcia przez długie lata. Dodatkowo zastosowana na jezdniach cicha nawierzchnia ma sprawić, że komfort użytkowników, a także mieszkańców pobliskich terenów, znacznie się poprawi.
Zmiany w organizacji ruchu
Od 10 października autobusy komunikacji miejskiej zostaną przeniesione na jezdnię południową. Pomiędzy ulicą Międzynarodową a Saską kursowały dotychczas północną nitką, która teraz zostanie całkowicie zamknięta. Ruch w kierunku Wisły będzie prowadzony dwoma pasami – jeden z nich zostanie dedykowany komunikacji publicznej, taksówkom, pojazdom MTON oraz motocyklistom. Tymczasowe przystanki autobusowe będą zlokalizowane na pasie zieleni rozdzielającym obie jezdnie.
Prace przygotowawcze do tej zmiany, w tym przeniesienie przystanków i oznakowanie nowej organizacji ruchu, rozpoczną się w środę 9 października o godzinie 23:00, a nowa trasa autobusów zostanie uruchomiona już w czwartek rano.
Postępy i kolejne etapy robót
Obecnie trwa rozbiórka starej nawierzchni północnej jezdni, co pozwoli na dalsze prace związane z wymianą jej konstrukcji. Kolejnym etapem będzie budowa dojazdów do nowego wiaduktu, który już powstał nad ulicą Paryską. Po zakończeniu tych prac i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie nowego obiektu ruch zostanie przeniesiony na wiadukt północny, co umożliwi rozbiórkę wiaduktu południowego.
Jednocześnie trwają prace nad projektem zamiennym dla jezdni południowej. Mimo rozszerzenia zakresu prac termin zakończenia całej inwestycji – czerwiec 2025 roku – na obecnym etapie pozostaje niezmieniony. W najbliższych miesiącach możemy spodziewać się kolejnych zmian w organizacji ruchu oraz tymczasowych utrudnień na tym odcinku trasy.
Wiadukty nad ulicami Paryską i Bajońską, użytkowane od 1974 roku, były w złym stanie technicznym, co wymusiło ich gruntowną przebudowę. Oprócz modernizacji jezdni, na odcinku alei Stanów Zjednoczonych od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej powstaną ekrany akustyczne, które ograniczą hałas w tej części miasta. Z kolei wymiana nawierzchni na tzw. cichą pozwoli na bardziej komfortowe warunki dla kierowców i mieszkańców.
Inwestycja przewiduje również posadzenie nowych drzew, krzewów, bylin oraz pnączy, co pozytywnie wpłynie na estetykę otoczenia i ekosystem lokalny. Nowe oświetlenie i zmiany w oznakowaniu mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa użytkowników drogi.
Generalnym wykonawcą robót budowlanych jest firma WARBUD. Projekt uzyskał znaczące dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie ponad 101 milionów złotych, w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Całkowita wartość prac wyniesie nieco ponad 106 milionów złotych.
Przebudowa alei Stanów Zjednoczonych i Trasy Łazienkowskiej to inwestycja, która z pewnością wpłynie na poprawę jakości infrastruktury drogowej w Warszawie, ale do jej zakończenia mieszkańcy muszą przygotować się na kolejne miesiące utrudnień.
Napisz komentarz
Komentarze