Wiceminister od kolei Piotr Malepszak został zapytany przez posłów z Warszawy (Jarosława Krajewskiego i Anitę Czerwińską, oboje z PiS) o rządowe inwestycje kolejowe na terenie aglomeracji. Do krótkiego tekstu dodał rozbudowaną tabelę pokazującą aż 39 różnych pozycji. To zarówno małe zadania, jak rozbudowa parkingu czy budowa platform na stacjach, jak i poważne, warte miliardy złotych inwestycje.
Najważniejszym punktem są z pewnością prace na linii średnicowej. Ministerstwo podzieliło je na dwa etapy. Pierwszy składa się z remontów na trzech stacjach: Warszawa Główna, Warszawa Gdańska i Warszawa Zachodnia. Te inwestycje, warte w sumie 2,6 miliarda złotych są na ukończeniu. W połowie przyszłego roku z Zachodniej mają zejść ostatni robotnicy.
Kiedy remont „Średnicy”? Wiele znaków zapytania
Nieco enigmatycznie brzmi II etap prac na „Średnicy”. Chodzi tu o odcinek między Warszawą Wschodnią a Zachodnią.
„Trwają obecnie prace projektowe, prace dotyczące modernizacji linii średnicowej planowane są po 2030 roku, z uwagi na konieczność przeanalizowania możliwości ujęcia dodatkowych zakresów” – podaje minister Malepszak. To zgodne z tym co mówił w rozmowie z nami w czerwcu.
W innym miejscu czytamy natomiast, że obecnie przygotowane jest studium rozbudowy całego Warszawskiego Węzła Kolejowego, które przede wszystkim ma uwzględniać przebudowę „Średnicy”. Ma być gotowe w 2027 roku. Jak pisaliśmy niedawno, kolejne przesunięcie terminu rozpoczęcia remontu chce wykorzystać miasto. Wiceprezydent Mencina przyznał, że w planie jest m.in. poprowadzenie drogi rowerowej na moście kolejowym przez Wisłę czy budowa parku linearnego za zachód od Dworca Centralnego (nad linią średnicową).
Zaskakuje, że w tabeli nie uwzględniono remontu Warszawy Wschodniej i odcinka torów od dworca na Pradze w stronę Wisły. Kolejarze odsuwają tę inwestycję w czasie. Ruszy nie szybciej niż w 2026 roku.
Kolej do Modlina i tunele w Warszawie
Na liście znalazła się także budowa linii kolejowej do lotniska Warszawa-Modlin. Jak czytamy, prace projektowe mają zakończyć się w połowie 2025 roku. Budowę przewidziano na lata 2027-2029. Przystanek znajdzie się tuż pod terminalem. Cała inwestycja ma kosztować 208,77 mln zł.
Co ciekawe, w tym samym czasie rozbudować ma się również terminal pasażerski.
Wśród wymienionych inwestycji znalazły się aż trzy bezkolizyjne przejazdy przez tory, które powstaną na terenie Warszawy. Jak wynika z odpowiedzi wiceministra, pod koniec 2025 roku gotowy będzie wiadukt ul. Chełmżyńskiej nad linią kolejową do Terespola. W sumie droga będzie miała 700 metrów długości.
Poza tym do końca 2027 roku powstać ma tunel ul. Marsa w Rembertowie oraz drugi tunel w ciągu ul. 1 Praskiego Pułku w Wesołej.
Wspomniane inwestycje drogowe powstają we współpracy miasta z PKP.
Napisz komentarz
Komentarze