Kwestia osób w kryzysie bezdomności, pomieszkujących na stacjach warszawskiego metra lub w samych pociągach, cały czas budzi kontrowersje. Za sprawą opublikowanego przez nas artykułu, rozgorzała dyskusja m. in. na temat czystości stołecznej komunikacji miejskiej — nie tylko pociągów metra. Wśród licznych wiadomości do redakcji, wysyłanych przez kierowców, motorniczych czy maszynistów, znalazła się również odpowiedź dyrekcji Metra Warszawskiego.
- W żaden sposób nie identyfikujemy się w przytoczoną wypowiedzią: „Bydło opuści salony”. To sformułowanie jest co najmniej bulwersujące i niezgodne z misją firmy, co udowadniane jest codziennie przez niemal 3000 pracowników Spółki, którzy dokładają starań by świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Tysiące Warszawiaków korzysta z podziemnej kolei, w tym również nasi pracownicy i ich rodziny. Poziom usług, także czystość, jest wysoko oceniany przez użytkowników i jest więc oczywiste, że Pasażerowie są po prostu dla nas bardzo ważni - tłumaczy Anna Bartoń, rzecznik prasowa Metra Warszawskiego.
Rzeczniczka tłumaczy, że od 2001 roku prowadzone jest badanie opinii pasażerów. Według ostatniego aż 96 proc. pasażerów jest zadowolonych z usług Metra Warszawskiego. Otrzymaliśmy również dokładny harmonogram czyszczenia wagonów. W tym miejscu warto przypomnieć, że jeszcze kilka tygodni temu, to, w jaki sposób utrzymywane są w czystości tabory, było informacją tajną. Wszystko zaczęło się ponad rok temu, kiedy to Alina Czyżewska, aktorka i miejska aktywistka, próbowała ustalić, jak często Metro Warszawskie czyści tapicerkę w wagonach. Dane miały być opublikowane w ramach dostępu do informacji publicznej. Spółka jednak odmówiła.
Potrzeba było dwóch wyroków sądu oraz interwencji dziennikarzy "Stołecznej", aby warszawiacy uzyskali w końcu odpowiedź. Po publikacji naszego materiału, w którym przeprowadziliśmy rozmowę z jednym z maszynistów metra, władze spółki wysłały nam dokładny harmonogram prac wraz z ich częstotliwością.
Jak często czyszczone jest metro?
Po pierwsze:
w ramach zjazdu metra na Stację Techniczno-Postojową Kabaty lub w tory odstawcze linii metra przystosowane do sprzątania, wykonywane jest:
- sprawdzenie czystości wszystkich siedzeń;
- ręczne czyszczenie zabrudzeń i sprzątanie odpadków.
Te prace są wykonywane co najmniej raz dziennie.
Po drugie:
w ramach planowanych przeglądów i napraw pojazdu metra oraz bieżących czynności utrzymaniowych wykonywane jest:
- sprawdzenie czystości wszystkich siedzeń;
- ręczne czyszczenie zabrudzeń i sprzątanie odpadków;
- odkurzanie tapicerki siedzeń.
Metro przekazuje, że tego typu prace są wykonywane co najmniej dwa razy w tygodniu.
Po trzecie:
w ramach umowy na czyszczenie i dezynfekcję pokryć tapicerskich wykonywane jest pranie maszynowe i dezynfekcja pokryć tapicerskich siedzisk. Szkopuł w tym, że robione jest to dwa razy w roku:
- I cykl w miesiącach kwiecień-czerwiec;
- II cykl w miesiącach wrzesień-listopad.
Po czwarte:
w ramach umowy na dezynsekcję wagonów metra wykonywane jest czyszczenie siedzeń pasażerskich cztery razy w roku:
- w styczniu;
- lutym;
- sierpniu;
- grudniu.
Dodatkowo fotele oraz przedział pasażerski są myte również interwencyjnie po każdym zgłoszeniu maszynisty, że jest taka potrzeba.
Jak warszawiacy oceniają metro?
W odpowiedzi przytoczone zostały także wyniki ankiety, jaką przeprowadzono w dniach 12 – 18 czerwca 2019 r., na wszystkich stacjach linii M1 oraz M2. Jej wyniki mówią, że aż 96 proc. ankietowanych jest zadowolonych z jakości stołecznego metra. Z kolei 91 proc. uważa, że metro jest bezpieczne.
Wśród zagadnień poruszanych w badaniu znalazła się ocena różnych aspektów związanych z funkcjonowaniem i kursowaniem metra. Ocenie poddano: częstotliwość kursowania, elementy związane z obsługą pasażerów, bezpieczeństwo, obiekty użyteczności publicznej na stacjach, zmiany i udogodnienia.
Napisz komentarz
Komentarze