12 grudnia na sesji budżetowej rady Warszawy radni przyjęli Wieloletnią Prognozę Finansową w edycji na 2025 rok dla stolicy. To dokument, który jest niezbędny do realizacji strategii rozwoju miasta, gdzie opisane są możliwości finansowania poszczególnych inwestycji. W tym roku radni ponownie pochylili się nad swoimi planami na lata 2025-2055.
W najnowsze edycji WPF miasto opisało kwoty, jakie przeznaczone mają być na największe inwestycje w nadchodzących latach. Na sesji rady miasta zaprezentowała je Marzanna Krajewska, Skarbnik m.st Warszawy.
Wśród dziesięciu największych wydatków na najbliższe lata Warszawa planuje m.in. modernizację Sali Kongresowej. To projekt, który ma być realizowany od 2025 do 2027 i pochłonąć 366 mln zł, dużym wydatkiem będzie też budowa sali koncertowej przy Grochowskiej na potrzeby Sinfonia Varsovia, na ten cel stolica przeznaczyć ma 466 mln zł do 2031 roku. Aż 580 mln zł wkładu miasto wniesie do spółki Tramwaje Warszawskie. Drugim najbardziej kosztownym przedsięwzięciem będzie projekt i budowa II linii metra za 1,591 mld.
III linia metra w Warszawie. Wciąż trwają prace projektowe
Numerem jeden na liście największych warszawskich inwestycji w najbliższych latach będzie budowa III linii metra – etap I. W Wieloletniej Prognozie Finansowej Warszawa przewidziała na ten cel 1,720 mld w latach 2026-2031. Zapisanie takiej kwoty w tym dokumencie może oznaczać, że zbliżamy się do faktycznego startu budowy.
Obecnie III linia metra jest na etapie projektowania. Prace te rozpoczęły się w marcu 2024 roku i mają potrwać do 2027. To zadanie warte 78 mln zł, które realizuje konsorcjum firm ILF CONSULTING ENGINEERS POLSKA Sp. z o.o. (lider) oraz METROPROJEKT Sp. z o.o. Szacowany koszt budowy III linii to około 6 mld zł, a miasto uzależnia zrealizowanie prac od pozyskania dodatkowych środków od Unii Europejskiej.
Pierwszy etap budowy M3 będzie składał się z 7 przystanków. Odcinek zacznie się na Gocławiu i zostanie poprowadzony do istniejącej stacji Stadion Narodowy. Docelowo linia ma mieć 15 przystanków i docierać na Ochotę przez Siekierki, dolny Mokotów i Służew.
Napisz komentarz
Komentarze