Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) pochłonie 131,7 mld zł. Tak zapisano w wieloletnim programie, który właśnie został uchwalony przez rząd. Najwięcej, bo aż 76,8 mld zł to wydatki na kolej, w tym podziemny dworzec kolejowy CPK. Budowa terminala i części lotniczej to ok. 45 mld zł. Co ważne, wraz z planem finansowym jest też nowy harmonogram. Otwarcie lotniska zaplanowano na rok 2032.
Na co pójdą pieniądze?
Większość, bo niemal 60 proc. środków zaznaczone zostało na inwestycje kolejowe (powstanie łącznie ok. 880 km nowych tras). Wśród nich:
- budowa linii „Y” z Warszawy do Łodzi przez CPK i dalej, rozwidlając się w Sieradzu, do Wrocławia i Poznania
- uruchomienie (na powyższym odcinku) Kolei Dużych Prędkości (KDP) z maksymalną prędkością projektową 350 km/h
- 4,6-km tunel w Łodzi
- stacja kolejowa CPK
- projekt CMK-Północ, a także tras do granic z Czechami i Ukrainą.
Nowością jest uwzględnienie budowy, do 2032 roku, tunelu kolejowego o długości dziewięciu (!) kilometrów pod Odolanami w Warszawie. Wieloletni program przyznaje środki na ten cel.
– Wersja Programu Wieloletniego przygotowana przez naszych poprzedników nie przewidywała uruchomienia jednocześnie z linią Warszawa – CPK – Łódź ponad 9-kilometrowego tunelu pod Odolanami, na zachodnim wylocie ze stolicy. Planowano więc otworzyć lotnisko z obsługą kolejową poprzez łącznicę do istniejącej linii kolejowej w rejonie Brwinowa, co znacząco wydłużyłoby czas przejazdu. Zmiana na lepsze jest taka, że obecnie w Programie są pieniądze także na tunel pod Odolanami – mówi wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Według aktualnych planów z Warszawy Centralnej do CPK dojedziemy w 20 minut, a do Łodzi w ok. 40 minut. Środki na budowę rząd chce pozyskać z obligacji i dofinansowania UE.
– Wbrew rozpowszechnianym informacjom Program Wieloletni 2024-2030 z października 2023 r. nie uwzględniał budowy 2 tys. km nowych linii kolejowych. W praktyce nie przewidywał nawet rozpoczęcia prac przygotowawczych dla ok. 1/4 długości tych linii. Zakładał wybudowanie do 2030 r. ok. 130 km linii KDP. W poprzedniej wersji wszystkie umowy na roboty budowlane na odcinku Łódź – Wrocław planowano zawrzeć do 2030 r., jednocześnie nie przewidując finansowania całości robót – podkreśla dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.
Wspomniano także o części drogowej, którejbudowa zostanie pokryta ze skarbowych papierów wartościowych. Zaplanowano:
- poszerzenie A2 między Łodzią a Warszawą do 2029 roku
- budowę Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
Szybka rozbudowa tuż po otwarciu?
W komunikacie prasowym spółka przyznaje, że w pierwszym etapie lotnisko będzie obsługiwać do 34 mln pasażerów rocznie. Jeżeli uda się przenieść 1:1 (co jest mało realne) ruch z lotniska Chopina, to oznaczałoby wyczerpanie miejsca niedługo po otwarciu portu w Baranowie.
Jednak także na to rozwiązanie przygotowuje się spółka. Nawiązując do prognoz stowarzyszenia przewoźników IATA, informuje, że swój limit CPK osiągnie… pod koniec 2035 roku. Sama konstrukcja terminala i lotniska przygotowana jest pod szybką rozbudowę.
Zgodnie z tym planem, w ciągu kilku lat możliwa jest rozbudowa do 44 mln osób rocznie. Co więcej, spółka zdradziła, że przygotowywany jest już projekt budowalny pod rozbudowę nieistniejącego jeszcze lotniska. „Rozbudowa jest możliwa bez istotnego wpływu na prowadzone operacje lotnicze” – czytamy.
Napisz komentarz
Komentarze