Warszawski Zarząd Dróg Miejskich znów planuje przeprowadzić audyt nieosygnalizowanych przejść dla pieszych. Poprzedni miał miejsc w latach 2016-2020. Wówczas sprawdzono około 4 tys. zebr w stolicy. Jego celem było wyznaczenie punktów niebezpiecznych, a następnie ich remont. Urzędnicy przekonują, że od 2016 roku udało się poprawić bezpieczeństwo w około 670 miejscach.
O audycie głośno zrobiło się w zeszłym roku po wypadku przy ulicy Woronicza. Wówczas w Raporcie Warszawski sporządziliśmy mapę „przejść śmierci”, czyli wszystkich punktów, które we wspomnianym audycie dostały ocenę „zero”. Okazało się, że w sierpniu 2024 roku nadal 68 z nich nie było przebudowanych. Początkowo wskazano ich ponad 100.
Po tym jak samochód wjechał w przystanek autobusowy pełen ludzi na Woronicza z powodu niebezpiecznej infrastruktury, drogowcy znów wzięli się do pracy. Zaczęli pracować nad przebudową przejścia na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej, a w całym poprzednim roku podobną przemianę przeszło 9 „przejść śmierci”.
ZDM znów sprawdzi niebezpieczne przejścia w Warszawie
Teraz ZDM chce sporządzić suplement do audytu.
- Chociaż liczba sprawdzonych podczas audytu przejść jest ogromna, to nie udało się wówczas sprawdzić wszystkich. Powody były różne. Przeważnie jednak zebry te znajdowały się na przebudowywanych lub remontowanych odcinkach dróg. Z tego też względu badanie ich nie miało wtedy sensu. Niektóre znajdują się na ulicach, które trafiły pod opiekę ZDM już po przeprowadzeniu audytu. Są też takie, które po prostu zostały wytyczone w ostatnich latach. A my chcemy mieć informacje o każdej zebrze, by wiedzieć, czy wymaga zmian i jeśli tak, to jakich – tłumaczą urzędnicy.
ZDM ogłosił więc przetarg na przeprowadzenie audytu 91 przejść, gdzie wcześniej do tego nie doszło. Znajdują się one w 9 dzielnicach: na Bielanach, Pradze-Południe, Pradze-Północ, Targówku, Ursynowie, Żoliborzu oraz w Wawrze, Śródmieściu i Wesołej. Dodatkowo sprawdzone zostanie 6 przejść weryfikowanych już podczas poprzedniego audytu. Ma to na celu zbadanie zmian, jakie zaszły tam po modernizacji. 4 z nich znajdują się na Pradze-Południe, a 2 na Mokotowie. Łącznie pod lupą znajdzie się 97 przejść w 10 dzielnicach.
Jak tłumaczą urzędnicy, podstawą audytu ma być praca w terenie. Sprawdzana ma być organizacja ruchu, oznakowanie, parkowanie i widoczność. Na końcu ma powstać raport. Będą składały się na niego problemy danego przejścia i propozycje ich rozwiązania.
Przetarg potrwa do 11 marca. Do tego czasu wykonawcy mogą nadsyłać swoje oferty. Zwycięzca będzie miał na wykonanie zadania 4 miesiące.
Napisz komentarz
Komentarze