Równo 10 lat temu otwarto centralny odcinek II linii metra w Warszawie. 8 marca 2015 roku o godzinie 9:30 ze stacji Świętokrzyska odjechał pierwszy skład metra wraz z pasażerami. Tego dnia bramki na stacjach były otwarte przez cały dzień, a w ramach świętowania zakończenia inwestycji warszawiacy mogli przejechać się nowym metrem za darmo. Do tego uruchomiono też specjalne linie autobusowe z zabytkowymi pojazdami, które kursowały z ronda Waszyngtona pod Stadion Narodowy.
Historia II linii metra w Warszawie
Po dekadzie II linia metra nadal jest w budowie. W 2026 roku oddane do użytku mają zostać trzy nowe stacje na Bemowie: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Od podjęcia decyzji o przystąpieniu do inwestycji minie wówczas 21 lat. To w 2005 roku rada Warszawy uchwaliła „Strategię Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku”, w której znajdował się zapis o etapowej budowie II linii.
Same prace budowlane rozpoczęły się w 2010 roku po licznych przygotowaniach polegających na sporządzaniu planów. 16 sierpnia w rejonie stacji Rondo Daszyńskiego zaczęto przygotowania do drążenia szybu startowego dla tarcz drążących. Z kolei w listopadzie tego samego roku wykonawca zaczął roboty przy szybie startowym na stacji Powiśle. W tym czasie ruszały także prace w innych miejscach.
Za właściwy początek prac budowlanych uznaje się rozpoczęcie wykonywania ścian szczelinowych dla stacji Rondo ONZ w listopadzie 2011 roku. Jeśli wszystko poszłoby zgodnie z planem, metro miało ruszyć już w 2013 roku. Tak się jednak nie stało. W 2012 roku doszło do wypadku podczas wykonywania tunelu łącznikowego na stacji pod tunelem Wisłostrady, Teren budowy zalał nawodniony grunt. Zamknięto tunel oraz most Świętokrzyski. Doszło też do innych incydentów, przez które cała inwestycja złapała poślizg.

M2 dojedzie do Ursusa?
Gotowość do obiorów wykonawca zgłosił 30 września 2014 roku. Przeprowadzono je od 13 października 2024 roku do 14 stycznia 2015 roku. 27 lutego wydano ostatnie z 14 pozwoleń na użytkowanie stacji M2. Cała budowa odcinka centralnego zamknęła się w 4,17 mld zł, a razem z zakupem taboru koszt był bliski 6 mld zł. W kolejnych latach miastu udało się także dobudować do drugiej linii następne stacje. W 2019 roku pociągi dojechały na Szwedzką, Targówek Mieszkaniowy i Trocką, w 2020 na Księcia Janusza, Młynów i Płocką, w 2022 na Zacisze, Kondratowicza i Bródno, a w 2026 mają kursować na Karolin, Chrzanów i Lazurową. Tymczasem teraz spekuluje się o przedłużeniu torów do Ursusa, o co zabiegają władze dzielnicy. To jednak plany wciąż odległe.
Napisz komentarz
Komentarze