Jak podkreśla w komunikacie stołeczny ratusz, nowa trasa tramwajowa to nie tylko układanie torów i budowa przystanków. Najpierw trzeba uporządkować wszystkie kolidujące instalacje podziemne. Dodatkowo w przypadku tramwaju do dworca Warszawa Zachodnia należy wykonać tunel. To wszystko powoduje utrudnienia w ruchu. Pierwsze prace na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. rozpoczęły się w czerwcu, a od sierpnia zwężony jest fragment ulicy – pomiędzy ulicą Szczęśliwicką a parkiem Pięciu Sióstr.
Aby ułatwić poruszanie się w tym rejonie komunikacją miejską, wykonawca został zobowiązany do urządzenia buspasów.
Nowy buspas na ulicy Szczęśliwickiej
Od środy, 4 września, od godziny 22:00 do czwartku, 5 września, do godziny 8:00 budowniczowie tramwaju będą wyznaczali buspas na ulicy Szczęśliwickiej, pomiędzy Opaczewską a Kopińską. Ułatwi on wyjazd autobusów linii 184 z pętli Szczęśliwice w kierunku ulicy Sokołowskiego „Grzymały” i dalej do Dworca Zachodniego oraz 154 i 172, które jadąc w stronę dworca, skręcają z Bitwy Warszawskiej w Szczęśliwicką.
Z związku z wyznaczaniem buspasów zlikwidowane zostaną azyle na przejściach dla pieszych u zbiegu z ulicami Dobosza i Częstochowską. W zamian, na tych dwóch skrzyżowaniach oraz przy Rokosowskiej, zamontowane będą progi zwalniające. Na fragmencie od ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. do Częstochowskiej ustawiony zostanie zakaz postoju – pomiędzy Rokosowską a Częstochowską także na wyznaczonych miejscach parkingowych. Na jezdni w kierunku ulicy Dickensa taki zakaz będzie obowiązywał przed skrzyżowaniem z ulicą Dobosza.
Nowy buspas na ulicy Kopińskiej
Nowy odcinek buspasa łączy się z ciągiem ulic, na których funkcjonuje wydzielony pas ruchu dla Warszawskiego Transportu Publicznego (i dopuszczonych pojazdów). To około 9 kilometrów pasa, który – z krótkimi przerwami wynikającymi z remontu wiaduktów Trasy Łazienkowskiej i organizacji ruchu – prowadzi od Ronda Wiatraczna aż do Alej Jerozolimskich. Odcinek na ulicy Sokołowskiego „Grzymały” został wykonany przez kolejarzy w związku z robotami w tunelu przy Dworcu Zachodnim. Prace te zakończyły się z końcem sierpnia. Wszystkie części tunelu są ponownie przejezdne i teraz buspas będzie służył podczas budowy linii tramwajowej na Bitwy Warszawskiej 1920 r. Dzięki niemu autobusy kilkunastu linii sprawniej poruszają się między dwoma brzegami Wisły, łącząc odległe dzielnice Warszawy.
W kolejnych etapach budowy, przy zmianie organizacji ruchu, również przewidziane są ułatwienia dla komunikacji miejskiej.
Tramwaj do dworca Warszawa Zachodnia
Trasa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu. Będzie to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Aż 900 metrów torów będzie „zielonych”, pokrytych rozchodnikiem. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie zaledwie pięć minut, a z Metra Politechnika – kwadrans. Według szacunków rocznie z nowej trasy będzie korzystać ponad milion pasażerów. Po wybudowaniu wszystkich odcinków tramwaju do Wilanowa wygodne połączenie z drugim co do wielkości dworcem w Warszawie zyskają również mieszkańcy Woli i Bemowa.
Umowa na budowę została podpisana w lutym 2024 roku. Inwestycja będzie gotowa w 2026 roku. Jej wartość wynosi 363 mln zł brutto. Tramwaje Warszawskie uruchomiły punkt informacyjny budowy na terenie dawnej bazy MPT przy Bitwy Warszawskiej 1920 r. – wejście przy przystanku autobusowym Szczęśliwicka 01 (w kierunku Grójeckiej). Punkt będzie dostępny w godz. 13:00-18:00, od poniedziałku do piątku.
Napisz komentarz
Komentarze