Reklama
ReklamaBanner

Ruszą pierwsze prace nad najdłuższą linią metra w Warszawie

Podpisano umowę na prace przedprojektowe IV linii metra, która połączy Tarchomin z Wilanowem i stanie się najdłuższą trasą podziemną w stolicy. Projekt, przygotowywany przez firmę Metroprojekt, obejmie 26 kilometrów i 23 stacje, a jego realizacja ma zakończyć się w 2027 roku.
Budowa II linii metra fot. ilustracyjna
Budowa II linii metra fot. ilustracyjna

Autor: Greta Sulik

Źródło: Raport Warszawski

Władze Warszawy podpisały umowę na wykonanie prac przedprojektowych dla IV linii metra, która ma stać się najdłuższą w stolicy. Zwycięzcą przetargu została firma Metroprojekt sp. z o.o., która przygotuje koncepcję przebiegu linii M4 oraz niezbędną dokumentację do realizacji inwestycji. Opracowanie ma być gotowe do 2027 roku.

IV linia metra połączy Tarchomin z Wilanowem, osiągając długość 26 kilometrów i wyposażając trasę w 23 stacje. W planach jest także budowa ośmiu przystanków z komorami torów odstawczych oraz nowej stacji techniczno-postojowej i centralnej dyspozytorni.

– Nie zwalniamy tempa! Budujemy końcowy odcinek drugiej linii metra na Bemowie, rozpoczęły się prace nad projektem dla pierwszego odcinka linii M3, a teraz przystępujemy do realizacji projektu IV linii – zaznaczył Rafał Trzaskowski. – Właśnie w taki sposób konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii – systemu metra w Warszawie do 2050 roku – dodaje prezydent.

Plan czterech linii warszawskiego metra. / fot. UM Warszawa

Proces wyboru wykonawcy

Postępowanie na wyłonienie wykonawcy prac przedprojektowych rozpoczęło się w marcu tego roku. 14 sierpnia Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie firmy ILF Consulting Engineers Polska, potwierdzając tym samym poprawność wyboru oferty Metroprojektu.

W ramach prac przedprojektowych przygotowana zostanie szeroka dokumentacja, w tym „Projekt Koncepcyjny – Raport wstępny”, ustalenia dotyczące wpływu budowy na sąsiednią zabudowę oraz dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska. Ostateczne opracowanie ma zawierać wskazania dotyczące kluczowych kwestii planowania, jak kolejność realizacji inwestycji.

Autonomiczna przyszłość?

Jednym z najistotniejszych tematów, które zostaną poruszone w opracowaniu, jest kwestia kursowania metra – czy ma to być system autonomiczny, czy z udziałem maszynistów. Decyzja ta wpłynie na późniejszą eksploatację, budowę stacji techniczno-postojowej oraz centralnej dyspozytorni.

Prace przedprojektowe obejmą także analizę trasy linii M4, uwzględniając lokalizację obiektów, potencjalne miejsca kolizyjne oraz istniejącą infrastrukturę. Przygotowany zostanie szczegółowy przebieg tunelu metra oraz lokalizacje stacji, z naciskiem na rozwiązania proekologiczne dotyczące zaopatrywania w energię, ciepło oraz wykorzystania wód opadowych. Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.

Plan czterech linii warszawskiego metra z poszczególnymi stacjami. / fot. UM Warszawa

Zamówienie nie obejmuje jednak koncepcji architektonicznej wystroju stacji metra, co będzie przedmiotem odrębnego postępowania. Metroprojekt, firma z ponad 70-letnią tradycją w projektowaniu obiektów kubaturowych i infrastruktury transportowej, ma na koncie wiele projektów realizowanych dla warszawskiego metra, w tym budowę pierwszej linii oraz część stacji II linii. Współpracując z ILF, firma realizuje również projekt budowlany dla III linii metra.

Warszawa wkrótce zyska nową jakość transportu publicznego, a IV linia metra ma szansę stać się kluczowym elementem miejskiej infrastruktury, łącząc różne części stolicy i poprawiając komfort podróży mieszkańców.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Krzysztof Lisicki 21.09.2024 07:41
A nie taniej i szybciej byłoby połączyć Kabaty z Wilanowem i Młociny z Białołęką?

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama