Jeden z czytelników Raportu Warszawskiego zwrócił naszą uwagę na problem, jaki może wkrótce dotknąć Miejskie Zakłady Autobusowe w stolicy. Jak wskazuje, w teorii żywotność autobusów to od 8 do 12 lat. Tymczasem ponad 30% całej floty MZA Warszawa to pojazdy co najmniej 10-letnie i starsze. Rzeczywiście z danych wynika, że ponad 600 autobusów ma już staż wskazujący na dużą eksploatację. „Znaczna część z tych pojazdów nie spełnia nowoczesnych standardów, np. wyświetlaczy wewnątrz pojazdu albo zapowiedzi głosowych na zewnątrz autobusu dla osób niewidomych” – podkreśla czytelnik, który chce pozostać anonimowy.
Niedawno miejska spółka rozstrzygnęła przetarg na dostawę 80 nowych autobusów miejskich. Wygrała go firma Izrizar. Tym samym do stolicy mają trafić elektryczne pojazdy 12- oraz 18-metrowe. Oferty Hiszpanów okazały się najkorzystniejsze finansowo. Jednocześnie jednak to tylko kropla w morzu potrzeb, jeśli chodzi o wymianę taboru w Warszawie.
W Warszawie zabraknie autobusów miejskich?
Chociaż do miasta trafić mają jeszcze autobusy firmy Yutong i Solaris, to będzie ich zaledwie 30. Tymczasem z ulic zniknąć ma także 75 brygad należących do przewoźników Mobilis i Relobus. To będą kolejne pojazdy, które będzie trzeba zastąpić. Obu firmom w tym roku kończą się bowiem umowy z miastem.
We wrześniu 2024 roku na ulice Warszawy w porannym szczycie wyjeżdżało 1288 autobusów miejskich, do tego dochodziło 150 pojazdów linii strefowych i 97 lokalnych. To wyraźny spadek w stosunku do sytuacji sprzed 5 lat. We wrześniu 2019 roku tylko na linie dzienne wyruszało rano 1406 autobusów, do tego dochodziło 144 pojazdów strefowych i 87 lokalnych.
Tymczasem w mieście mówi się o cięciach w rozkładach jazdy.
- Z całego miasta dochodzą sygnały o ograniczeniu w rozkładach jazdy (i nie chodzi o zmiany związane z otwarciem tramwaju tylko tzw. ciche cięcia). Na przykład linia 217 została rozrzedzona do kursowania do co 15 minut, linia 104, zamiast co 15 zaczęła kursować co 20 minut. Znikają wieczorne kursy, po godzinie 21:00 sporo linii zaczyna kursować co 20 lub nawet co 30 minut – wskazuje nasz czytelnik.
MZA planuje przetarg na 160 nowych autobusów miejskich
Problemów ze zmniejszającą się flotą autobusów miejskich nie dostrzega jednak samo MZA. Jak dowiadujemy się w spółce, szykowany jest kolejny przetarg na zakup nowych pojazdów.
- Posiadany obecnie tabor spełnia wszystkie wymogi i standardy obsługi pasażerów. Oczywiście planujemy dalszą wymianę taboru. Szykowany jest przetarg na dostawę kolejnych 160 autobusów — mówi nam Adam Stawicki, rzecznik MZA
Napisz komentarz
Komentarze