Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na przebudowę torowiska wzdłuż ulicy Marszałkowskiej. Projekt, będący częścią programu Nowe Centrum Warszawy, zakłada modernizację odcinka o długości około jednego kilometra. Inwestycja przewiduje stworzenie nowoczesnej infrastruktury tramwajowej, w tym:
- zielonego torowiska,
- nowych przejść dla pieszych,
- ułatwień dla kierowców.
Podział na etapy
Zakres prac podzielono na dwie części. Pierwszy etap obejmuje wymianę torowiska od ul. Widok do południowego krańca skrzyżowania z ul. Królewską, z pominięciem odcinka przebudowanego w trakcie budowy II linii metra. Druga część, realizowana w ramach opcji, dotyczy przebudowy skrzyżowania z ul. Królewską oraz dostosowania gazociągu i układu drogowego.
Wprowadzenie nowej infrastruktury ma wyeliminować ograniczenia prędkości tramwajów, co przełoży się na cichszy i bardziej płynny ruch. Od Królewskiej do Świętokrzyskiej powstanie zielone torowisko obsadzone rozchodnikiem. Z kolei na odcinku bliżej ronda Dmowskiego zastosowana zostanie nawierzchnia przejezdna, aby karetki mogły korzystać z torowiska w sytuacjach awaryjnych.
- Wynika to z wniosku Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” o zachowanie możliwości poruszania się karetek po tym odcinku torowiska - informuje rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.
Udogodnienia dla pieszych, rowerzystów i kierowców
Modernizacja ulicy Marszałkowskiej obejmie:
- nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe w rejonie ulic Złotej i Sienkiewicza.
- Na wysokości ul. Złotej pojawi się zawrotka, umożliwiająca zmianę kierunku jazdy bez konieczności dojeżdżania do ronda Dmowskiego.
- Przy ul. Sienkiewicza zaplanowano nowy lewoskręt, ułatwiający dojazd do kwartału Złota-Zgoda.
Zarząd Dróg Miejskich wykona te elementy równolegle z pracami tramwajowymi. Pas wzdłuż torowiska zostanie przystosowany pod nasadzenia krzewów i drzew, co wpisuje się w koncepcję przekształcania Marszałkowskiej w bardziej (według zapewnień włodarzy miasta) "przyjazną przestrzeń miejską". Zazielenienie tych obszarów będzie osobnym zadaniem, realizowanym przez ZDM.
Organizacja ruchu w czasie remontu
Prace zaplanowano głównie na wakacje 2025 roku. Na okres około 3,5 miesiąca ruch tramwajowy pomiędzy przystankami Metro Ratusz Arsenał a Centrum zostanie wstrzymany. Na innych odcinkach linii Marszałkowskiej i Andersa kursować będą tramwaje dwukierunkowe, dzięki zastosowaniu tymczasowych rozjazdów.
Okres zamknięcia wykorzystany zostanie również do przeprowadzenia dodatkowych prac. Na placu Bankowym zmodernizowane zostaną rozjazdy w ramach Warszawskiego Programu Torowego. Tramwaje Warszawskie przeprowadzą również remont torów między Królewską a Senatorską oraz przygotują infrastrukturę pod przyszłe przejście dla pieszych w rejonie Osi Saskiej.
Oferty w przetargu poznamy w styczniu 2025 roku, a szczegóły harmonogramu realizacji będą doprecyzowane po wyborze wykonawcy.
Napisz komentarz
Komentarze