Reklama
ReklamaBanner

Zielone torowisko i nowe przejścia. Marszałkowska czeka na przebudowę

Tramwaje Warszawskie planują kompleksową modernizację torowiska na ulicy Marszałkowskiej. Zielone nasadzenia, nowe przejścia dla pieszych oraz zmiany w układzie drogowym mają przekształcić tę kluczową arterię miasta. Roboty rozpoczną się latem 2025 roku, ale już teraz zapowiadane są utrudnienia w ruchu.
Tramwaj na ul. Marszałkowskiej.
Tramwaj na ul. Marszałkowskiej.

Źródło: UM Warszawa

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na przebudowę torowiska wzdłuż ulicy Marszałkowskiej. Projekt, będący częścią programu Nowe Centrum Warszawy, zakłada modernizację odcinka o długości około jednego kilometra. Inwestycja przewiduje stworzenie nowoczesnej infrastruktury tramwajowej, w tym: 

  • zielonego torowiska, 
  • nowych przejść dla pieszych, 
  • ułatwień dla kierowców.

Podział na etapy

Zakres prac podzielono na dwie części. Pierwszy etap obejmuje wymianę torowiska od ul. Widok do południowego krańca skrzyżowania z ul. Królewską, z pominięciem odcinka przebudowanego w trakcie budowy II linii metra. Druga część, realizowana w ramach opcji, dotyczy przebudowy skrzyżowania z ul. Królewską oraz dostosowania gazociągu i układu drogowego.

Wprowadzenie nowej infrastruktury ma wyeliminować ograniczenia prędkości tramwajów, co przełoży się na cichszy i bardziej płynny ruch. Od Królewskiej do Świętokrzyskiej powstanie zielone torowisko obsadzone rozchodnikiem. Z kolei na odcinku bliżej ronda Dmowskiego zastosowana zostanie nawierzchnia przejezdna, aby karetki mogły korzystać z torowiska w sytuacjach awaryjnych.

- Wynika to z wniosku Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” o zachowanie możliwości poruszania się karetek po tym odcinku torowiska - informuje rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz.

Udogodnienia dla pieszych, rowerzystów i kierowców

Modernizacja ulicy Marszałkowskiej obejmie:

  • nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe w rejonie ulic Złotej i Sienkiewicza. 
  • Na wysokości ul. Złotej pojawi się zawrotka, umożliwiająca zmianę kierunku jazdy bez konieczności dojeżdżania do ronda Dmowskiego. 
  • Przy ul. Sienkiewicza zaplanowano nowy lewoskręt, ułatwiający dojazd do kwartału Złota-Zgoda. 

Zarząd Dróg Miejskich wykona te elementy równolegle z pracami tramwajowymi. Pas wzdłuż torowiska zostanie przystosowany pod nasadzenia krzewów i drzew, co wpisuje się w koncepcję przekształcania Marszałkowskiej w bardziej (według zapewnień włodarzy miasta) "przyjazną przestrzeń miejską". Zazielenienie tych obszarów będzie osobnym zadaniem, realizowanym przez ZDM.

Grafika ilustrująca nowy, zielony pas tramwajowy na Marszałkowskiej. / fot. Tramwaje Warszawskie

Organizacja ruchu w czasie remontu

Prace zaplanowano głównie na wakacje 2025 roku. Na okres około 3,5 miesiąca ruch tramwajowy pomiędzy przystankami Metro Ratusz Arsenał a Centrum zostanie wstrzymany. Na innych odcinkach linii Marszałkowskiej i Andersa kursować będą tramwaje dwukierunkowe, dzięki zastosowaniu tymczasowych rozjazdów.

Okres zamknięcia wykorzystany zostanie również do przeprowadzenia dodatkowych prac. Na placu Bankowym zmodernizowane zostaną rozjazdy w ramach Warszawskiego Programu Torowego. Tramwaje Warszawskie przeprowadzą również remont torów między Królewską a Senatorską oraz przygotują infrastrukturę pod przyszłe przejście dla pieszych w rejonie Osi Saskiej.

Oferty w przetargu poznamy w styczniu 2025 roku, a szczegóły harmonogramu realizacji będą doprecyzowane po wyborze wykonawcy.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Czarek 28.12.2024 12:26
Jak zakończą modernizację to przypuszczam że dużo wody w Wiśle nie upłynie i kolejarze rozpoczną remont linii średnicowej.

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama