W Warszawie cały czas toczy się debata dotycząca przyszłości Lotniska Chopina w obliczu budowy CPK i dalszego rozwoju miasta, a tymczasem port cieszy się coraz większą popularnością wśród pasażerów i bije kolejne rekordy.
26 grudnia, w Drugi Dzień Świąt na lotnisku odprawiono 21-milionowego pasażera. To pierwszy raz w 90-letniej historii portu, kiedy przekroczono tę granicę. Stało się to w zaledwie 20 dni po przebiciu bariery 20 milionów. Jak zaznaczają władze Lotniska Chopina, do końca roku przetoczyć ma się przez nie blisko 21,3 mln osób. To o 15% więcej niż w 2023 roku.
To kolejny rekord lotniska w 2024 roku. Wcześniej port przebił kilkukrotnie rekordową barierę 2 milionów pasażerów w jednym miesiącu, stało się tak w czerwcu, lipcu, sierpniu i wrześniu. Padł też rekord dzienny: 78 248 pasażerów obsłużonych 2 sierpnia 2024 roku i trzy rekordy roczne. Najpierw 19 milionów, potem 20, a teraz 21.
- To wyjątkowy rok na Lotnisku Chopina – rok rekordów. Stołeczny port lotniczy pokazuje, że jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. Te wyniki są dowodem na potencjał rozwoju polskiego lotnictwa oraz na konieczność inwestycji w infrastrukturę, dzięki czemu uda się sprostać rosnącym wymaganiom rynku. Szczególnie istotne jest powiększenie przestrzeni dostosowanej do obsługi lotów Non-Schengen, co wzmocni potencjał hubowy Lotniska Chopina i przyczyni się do jego dalszej integracji z globalnymi sieciami połączeń lotniczych, niezbędnych do zapewnienia sukcesu budowy nowego lotniska centralnego w Baranowie – mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK, Sekretarz Stanu w Ministerstwie infrastruktury.
Lotnisko Chopina przygotowuje się do modernizacji
W związku z rozwojem Lotniska Chopina planowana jest jego modernizacja. Już teraz port przygotowuje się do realizacji tego projektu. Początkowo miało to kosztować 2,4 miliarda złotych, ale później zredukowano ten koszt o 1,6 miliarda. 160 milionów złotych kosztować ma budowa płyty postojowej PPS-15, 1 miliard dalsza modernizacja, a 400 milionów przeznaczone ma zostać na rezerwę finansową.
- Modernizacja to nie tylko odpowiedź na dzisiejsze potrzeby, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość polskiego lotnictwa. Zwiększymy przepustowość portu do 30 milionów pasażerów rocznie od 2029 roku, jednocześnie dbając o to, aby każda złotówka była wydawana efektywnie – zaznacza Andrzej Ilków, Prezes PPL S.A.
Napisz komentarz
Komentarze