Reklama

Centralny Port Komunikacyjny. Jak ma wyglądać super-lotnisko według premiera Tuska? „Powstanie lotnisko w Baranowie”

Rząd Donalda Tuska potwierdził, że będzie budował Centralny Port Komunikacyjny. - Powstanie lotnisko w Baranowie - powiedział premier na konferencji prasowej. Kluczowym elementem projektu ma być kolej łącząca Warszawę i największe miasta w Polsce. Samo lotnisko ma zostać otwarte w 2032 roku.
Terminal projektowanego lotniska w Baranowie
Tak wyglądać ma nowe lotnisko pod Warszawą

Autor: mat. pras. / CPK

Na wstępnie premier powiedział, że idea nowego centrum komunikacyjnego narodziła się w 2009 roku. Zaznaczył, że chciał mieć jasny obraz tego, czy Centralny Port Komunikacyjny jest Polsce potrzebny, stąd prace które trwały od grudnia 2023 do czerwca 2024. Przyznał, że lotnisko będzie budowane, jako pewna sieć komunikacyjna pod hasłem „trójskok w nowoczesną komunikację”.

- Polska stanie się jednym wielkim megalopolis. To oznacza, że w projekt nowoczesnej komunikacji włączone będą wszystkie miasta w Polsce. Początkiem tego projektu będzie tzw. "igrek", czyli kolej dużych prędkości łącząca Warszawę - Łódź i dalej Poznań oraz Wrocław. To będzie projekt stu minut, bo w tyle dojedziemy do Warszawy, Katowic, Krakowa, Wrocławia czy Gdańska - przyznał premier Donald Tusk. 

Zaznaczył, że wspomniane połączenia obsługiwane będą przez pociągi jeżdżące 300-320 km/h.

- Zależy nam, aby system kolejowy był spójny i dopasowany do potrzeb - powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury. 

Terminal CPK wizualizacje
Planowany wygląd terminala CPK / mat. pras. 

Co z lotniskiem w Baranowie? 

- Powstanie lotnisko w Baranowie, które będzie obsługiwać 34 miliony pasażerów. Będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie. Będzie połączone nie tylko koleją dużej prędkości, ale także podjęliśmy decyzję o rozbudowie autostrady A2 na odcinku między Warszawą a Łodzią. Powstanie tam trzeci i czwarty pas. Te decyzje już podjęliśmy - powiedział Donald Tusk.

Premier zakłada, że pierwsze samoloty polecą z Baranowa w 2032 roku. Koszt budowy lotniska przewidziano na 42,7 mld złotych, natomiast cały projekt, wraz z siecią kolejową i drogową, przewidziano na 131 mld zł. Z tego nieco mniej niż połowa pochodzić ma z budżetu państwa.   

- Decyzja lokalizacyjna dla lotniska miała zostać w lipcu zeszłego roku. Była ona źle przygotowana i udało się ją nam złożyć dopiero w tym roku. Ale to nie jedyne opóźnienia. Projekty terminala, części lotniskowej były opóźnione o 7-8 miesięcy. My dzisiaj ten projekt urealniamy - mówił Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Pełnomocnik przyznał, że opóźnienie wynikało także ze zmniejszenia przez poprzedników wielkości terminala z 40 na 34 miliony pasażerów.

Podał też najważniejsze daty:

  • 2026 - uzyskanie pozwolenia na budowę 
  • 2029 - zbudowanie stacji podziemnej pod lotniskiem
  • 2031 - zakończenie budowy lotniska 
  • 2032 - przeniesienie ruchu z lotniska Chopina na CPK
  • 2032 - zakończenie budowy autostrady A2.
układ komunikacyjny kolejowy
Sieć kolejowa planowana przez rząd / mat. pras.

Na konferencji prasowej usłyszeliśmy, że do tej pory na Centralny Port Komunikacyjny wydano 2,7 miliarda złotych. Obecnie plany dotyczące CPK przygotowuje zespół, w którym znaleźli się: 

  • Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
  • Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, a dawniej prezes CPK.
  • Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

- Od 1 lipca spółka CPK przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury. To ostatni etap integrowania najważniejszych inwestycji w naszym państwie. Nadzór nad budową dróg, kolei, lotnisk jest w jednym miejscu - mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury. 

Minister zaznaczył, że w momencie, gdy przejęli projekt, był on już opóźniony, a także niedofinansowany.

Co dalej z lotniskiem na Okęciu?

Poprzedni rząd zapowiedział, że otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie jest równoznaczne z zamknięciem lotniska na Okęciu. Tusk przyznaje, że odstąpił od tego pomysłu. - Planujemy zapewnić Okęciu funkcję komunikacji przyszłości. Będzie to nowoczesne lotnisko, które będzie działało na zasadach w tej chwili powstających - mówił dość tajemniczo premier. Prawdopodobnie chodzi o to, żeby na lotnisko Chopina skierować przede wszystkim ruch cywilny (np. prywatne odrzutowce), a także wszelkie nowinki technologiczne - jak np. taxi-drony, które mogą się w przyszłości pojawić.

Jedno jest pewne - cały dotychczasowy ruch pasażerski w 2032 roku ma zostać przekierowany do CPK. 

Mimo tych zapowiedzi przewidziano kolejne inwestycje w lotniska aglomeracji warszawskich. Premier jasno zaznaczył, że zarówno Okęcie, jak i Modlin zostaną rozbudowane. W przypadku tego drugiego lotniska zapowiedział: 

  • rozbudowę trasy S7 i stworzenie zjazdu prowadzącego na lotnisko, 
  • budowę linii kolejowej, tak by możliwe było bezpośrednie połączenie lotniska i Warszawy Centralnej. 

- Rozwój Modlina i Chopina był zablokowany przez naszych poprzedników. Także po to, by wygenerowały ruch, który jest nam potrzebny do budowy nowego lotniska. Dzisiaj takiego ruchu nie ma. To także zabezpieczenie interesów naszego narodowego przewoźnika - LOT-u. Koncentrujemy się na tym, by po wybudowaniu CPK nie zostało ono przejęte przez innego przewoźnika - mówił minister Klimczak. 

Rozwój LOT-u 

Na wspomniany przez Tuska "trójskok" składać ma się budowa nowego lotniska, rozbudowa sieci kolejowej, a także wzmocnienie narodowego przewoźnika, który obsługiwać ma 60 procent slotów dostępnych na Centralnym Porcie Komunikacyjnym. 

- Zależy mi na tym, żeby LOT stał się firmą pokroju Lutfhansy. To oznacza uzupełnienie floty o 135 nowych samolotów (w tym 30 szerokokadłubowych - red.) - zapowiedział Donald Tusk. Według zapewnień ma to się zadziać do 2032 roku, choć zaznaczył, że to "ambitny plan". 

Jak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny? 

Nowe lotnisko – wraz z całym zapleczem – zajmie teren około trzech tysięcy hektarów. Powstanie w Baranowie, 37 kilometrów na zachód od Warszawy, w okolicy autostrady A2. „Sercem” projektu będzie terminal lotniczy zaprojektowany przez pracownię Foster + Partners, która współtworzyła lotniska w Panamie, Pekinie czy Hongkongu. 

Terminal, jak przekazali nam architekci, będzie miał aż 400 tys. mkw. powierzchni. To tak, jakby postawić koło siebie trzy Pałace Kultury i Nauki. Ale to nie wszystko, poza częścią lotniskową projektowane są: 

  • dworzec kolejowy – 65 tys. mkw. 
  • dworzec autobusowy – 15 tys. mkw. 
Wnętrze terminala lotniczego CPK / mat. pras. 

Poza tym obok, na terenie dziesięciu hektarów, powstanie Airport City – miasteczko „pracujące” na rzecz lotniska. Znajdą się tam hotele, biura, infrastruktura lotniskowa, a w przyszłości także mieszkania. Co ciekawe, architekci przygotowali już układ urbanistyczny Airport City. Lotniskowe miasto zostanie stworzone od podstaw, gdzie to piesi będą mieli pierwszeństwo. Główna ma być pasażem prowadzącym do terminala.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama