Ten kluczowy odcinek w centrum miasta ma strategiczne znaczenie dla śródmiejskiej sieci rowerowej. Prace przebudowy ul. Andersa zlecono warszawskiej firmie Wegarten, której oferta wyniosła 31,8 mln złotych, co było kwotą niższą, niż zakładano w kosztorysie. Przetarg odbył się w formule "zaprojektuj i wybuduj". Co oznacza, że firma Wegarten przygotuje dokumentację budowlaną i wykonawczą, bazując na zatwierdzonym projekcie organizacji ruchu, a następnie przeprowadzi prace terenowe. Na realizację całego przedsięwzięcia przewidziano 20 miesięcy od momentu podpisania umowy, co oznacza, że nowa sieć dróg rowerowych przy ul. Andersa będzie dostępna dla warszawiaków pod koniec 2025 roku.
Rowerowy "kręgosłup" w centrum Warszawy
Przebudowa ul. Andersa to kolejny etap tworzenia rowerowego "kręgosłupa" centrum miasta. Po ukończeniu najnowszego odcinka drogi rowerowej na ulicy Marszałkowskiej wraz z placem Bankowym przedstawiono szczegółowy plan dalszej rozbudowy trasy. Celem jest przedłużenie trasy na północ, aby umożliwić dojazd rowerem z Żoliborza i Bielan do Nowego Centrum Warszawy.
Podpisana umowa obejmuje przebudowę ulicy Andersa na odcinku od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Równocześnie trwa projektowanie II etapu, który obejmie odcinek od ulicy Nowolipki przez rejon stacji metra Ratusz-Arsenał aż do połączenia z placem Bankowym. Planowana jest również koncepcja przedłużenia trasy wzdłuż ulicy Mickiewicza do placu Wilsona, co łącznie tworzy 3 kilometry międzydzielnicowej trasy prowadzącej do Śródmieścia.
Po zakończeniu wszystkich etapów korytarz rowerowy biegnący ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego będzie miał blisko 8 kilometrów długości. Miasto równocześnie pracuje nad poprawą jakości istniejących tras poprzez ich przebudowę i rozbudowę infrastruktury rowerowej wzdłuż różnych odcinków ulicy Marszałkowskiej.
Co w I etapie?
Pierwszy etap obejmuje budowę asfaltowej, dwukierunkowej trasy rowerowej na odcinku 1,2 kilometra. Droga rowerowa połączy się z innymi trasami w okolicy, takimi jak:
- droga rowerowa na wiadukcie nad torami kolejowymi,
- pasy rowerowe na ulicy Dawidowskiego,
- pasy rowerowe na ulicach Bonifraterskiej i Międzyparkowej,
- drogi dla rowerów na ulicach Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki.
Umowa obejmuje również przedłużenie istniejących pasów rowerowych na ulicy Bonifraterskiej (odcinek Międzyparkowa-Sapieżyńska) oraz budowę krótkiego fragmentu ścieżki, finansowanego z budżetu obywatelskiego. Powstanie ona po wschodniej stronie ulicy Andersa, od skrzyżowania z ulicą Świętojerską do włączenia w ulicę Długą, przy wejściu do stacji metra.
Przy okazji odbetonowanie
Droga rowerowa będzie biegła po zachodniej stronie ulicy Andersa z przejazdami rowerowymi na wszystkich mijanych skrzyżowaniach. Trasa będzie częściowo wydzielona z jezdni, a jej przebieg zaplanowany tak, aby minimalnie ingerować w zieleń i nie pogarszać warunków życia szpalerów drzew.
Planowane są również tzw. rozpłytowania, czyli usuwanie zbędnych powierzchni betonowych lub płytowych, na których powinna pojawić się zieleń. Miejsce to może obejmować zbiegi z ulicą Muranowską, która przejdzie przebudowę na całej długości. Firma Wegarten będzie także odpowiedzialna za rozpłytowanie na ulicy Świętojerskiej, co pozwoli na powiększenie powierzchni biologicznie czynnej wzdłuż drzew graniczących z Ogrodem Krasińskich.
Napisz komentarz
Komentarze