W 2023 roku w Warszawie doszło do 610 wypadków drogowych, co stanowi spadek o 19% w porównaniu do roku poprzedniego. W wyniku tych zdarzeń poszkodowanych zostało 694 osoby, z czego 665 zostało rannych, a 29 zmarło. Liczba ofiar śmiertelnych jest o cztery osoby mniejsza niż w 2022 roku i najniższa od początku lat 80. XX wieku, kiedy to zaczęto prowadzić szczegółowe statystyki.
Interesującym faktem jest, że liczba wypadków w 2023 roku była nawet niższa niż w pandemicznym 2020 roku, kiedy to ograniczenia związane z COVID-19 znacząco zmniejszyły natężenie ruchu. To pokazuje, że działania podejmowane przez drogowców mają długotrwały, pozytywny wpływ na bezpieczeństwo.
Najczęstsze przyczyny wypadków i ofiary
Najczęstszymi ofiarami wypadków w Warszawie w 2023 roku byli piesi, rowerzyści oraz kierujący pojazdami. Z analizy danych wynika, że piesi oraz użytkownicy urządzeń wspomagających ruch stanowili 5,8% ofiar śmiertelnych, natomiast rowerzyści – 0,7%. Wśród pozostałych kierujących odsetek ofiar śmiertelnych wyniósł 7%. Różne grupy użytkowników dróg miały różne poziomy ryzyka, jednak to właśnie piesi, którzy są najbardziej narażeni na obrażenia, pozostają w centrum uwagi działań poprawiających bezpieczeństwo.
- W tym roku w pierwszych siedmiu miesiącach na stołecznych drogach było 12 ofiar śmiertelnych. Na razie nie było zdarzeń z motocyklami, które w poprzednich latach się zdarzały – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM.
Pomimo spadku liczby wypadków, w 2023 roku odnotowano wzrost liczby kolizji drogowych, których było 23 277 – o 583 więcej niż w 2022 roku. Do bazy danych Zarządu Dróg Miejskich wprowadzono 1437 kolizji, w tym 128 z udziałem pieszych. To wskazuje na potrzebę dalszej edukacji kierowców oraz kontynuacji działań infrastrukturalnych, które zmniejszą liczbę zdarzeń drogowych o mniejszym znaczeniu, ale nadal potencjalnie groźnych dla uczestników ruchu.
Działania poprawiające bezpieczeństwo
Zdaniem radnego i aktywisty Jana Mencwela kluczowym działaniem poprawiającym bezpieczeństwo, a co za tym idzie zmniejszającym liczbę wypadków śmiertelnych, było wprowadzenie kluczowych zmian w prawie o ruchu drogowym, które wywalczyli aktywiści.
- Warszawa tutaj wyjątkowa nie jest. Jako olbrzymie miasto, stolica moglibyśmy to tempo zmian jeszcze przyspieszyć. To, że spadła liczba wypadków wynika przede wszystkim z wprowadzenia nowych przepisów, czyli wprowadzenia obowiązkowego pierwszeństwa, zwiększenia kwot mandatów i zmniejszenia ograniczeń w nocy z 60 na 50 km/h w terenie zabudowanym - tłumaczy stołeczny radny z Miasto Jest Nasze.
Poza tym 2023 roku Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przeprowadził szereg inwestycji infrastrukturalnych, które miały na celu zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu. Zmodernizowano 77 przejść dla pieszych, w tym sześć ocenionych w audycie przeprowadzonym w latach 2016-2020 jako najbardziej niebezpieczne. Oprócz tego doświetlono 305 przejść, zainstalowano 24 nowe sygnalizacje świetlne oraz wybudowano trzy nowe ronda. Działania te, w połączeniu z innymi inicjatywami, takimi jak montaż progów zwalniających i tworzenie azyli na przejściach dla pieszych, przyczyniły się do znacznego zmniejszenia liczby wypadków.
Raport o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie za 2023 rok pokazuje, że miasto konsekwentnie dąży do poprawy bezpieczeństwa na swoich ulicach. Liczba ofiar śmiertelnych spadła do rekordowo niskiego poziomu, co jest efektem lat inwestycji i systematycznego wdrażania nowych rozwiązań. Chociaż każde życie utracone na drodze to tragedia, wyniki osiągnięte w 2023 roku dają nadzieję, że tendencja spadkowa będzie kontynuowana. Władze miasta zapowiadają dalsze działania mające na celu eliminację miejsc niebezpiecznych oraz dalszą poprawę infrastruktury drogowej, co powinno przynieść kolejne pozytywne efekty w przyszłości.
Napisz komentarz
Komentarze