Reklama
ReklamaBanner

Od listopada przejazd ursynowskim tunelem POW będzie płatny, ale nie dla wszystkich

Od listopada przejazd tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy będzie płatny. Na odcinku od węzła Lubelska do węzła Puławska zostanie wprowadzony system e-Toll. Jak informuje ministerstwo infrastruktury taryfa zostanie wprowadzona dla przejazdu ciężarówek i autobusów.
S2 POW, tunel pod Ursynowem
S2 POW, tunel pod Ursynowem

Autor: Krzysztof Nalewajko/GDDKiA

Kilka dni temu, 5 sierpnia, na stronach rządowych zamieszczono rozporządzenie prezesa rady ministrów, dotyczące rozszerzenia płatnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Ursynowski odcinek S2 jest jednym z nich. Wraz z początkiem listopada tunel POW będzie objęty systemem opłat elektronicznych e-Toll.

Płatne odcinki zatwierdził premier Tusk

Taką decyzję zatwierdził premier Donald Tusk za sprawą projektu rozporządzenia złożonego przez ministerstwo infrastruktury. W ramach projektu od 1 listopada na wielu nowych drogach ekspresowych i autostradach zostanie wprowadzony system płatny e-Toll, także na ursynowskim odcinku S2, czyli POW. Przejazd ma być płaty na odcinku węzłów Puławska i Lubelska. To oznacza, że płatny stanie się także tunel. Niemniej urzędnicy uspokajają, dla zwykłego kierowcy nic ma się nie zmienić.

- Opłaty będą naliczane samochodom ciężarowym oraz autobusom. Kierowcy poruszający się osobówkami nie mają się czego obawiać. Dla nich przejazd nadal będzie bezpłatny - informuje nas Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dokument widnieje pod taką nazwą na stronie legislacja.gov.pl

Jak czytamy w dokumencie oznaczonym numerem wykazu RD106, nowy system opłat będzie dotyczył tych pojazdów, które ważą więcej niż 3,5 tony. W przypadku autobusów opłata będzie naliczana niezależnie od wagi.

- Sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od roku 2017. Od tego czasu oddaliśmy wiele kilometrów nowych odcinków dróg krajowych klasy A i klasy S. System e-Toll zostanie rozszerzony o ok. 1600 km nowych autostrad i dróg ekspresowych - dodaje rzecznik Piechowiak.

Wnioskodawcy, czyli ministerstwo infrastruktury, przekonuje w uzasadnieniu, że rozszerzenie płatnych odcinków jest standardowym procesem, kontynuowanym jeszcze od 2011 roku.

W przyszłości zakłada się kontynuację tego procesu, tzn. oddane do użytkowania odcinki dróg krajowych tych klas będą obejmowane systemem poboru opłat, tak aby wpływy z nich generowane mogły zapewniać środki na dalszy rozwój dróg krajowych - piszą we uzasadnieniu wnioskodawcy.

Nie tylko ursynowska S2

Od 1 listopada systemem e-Toll zostaną objęte m. in. odcinek autostrady A2, od węzła Lubelska do Choszczówki Dębskiej, czyli na wschód od stolicy. Opłata będzie pobierana także na wielu odcinkach ekspresowej S7:

  • węzeł Żuławy Zachód - węzeł Elbląg Zachód;
  • węzeł Miłomłyn Południe - węzeł Olsztynek Zachód;
  • węzeł Rączki – węzeł Płońsk Północ;
  • węzeł Tarczyn Południe – węzeł Głuchów, etc.

Opłata za przejazd 1 kilometra w zależności od kategorii pojazdu i jego klasy ekologicznej wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy. Rząd liczy na większe wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego - o 1,2 mld złotych rocznie. Finansowana jest z niego budowa nowych dróg szybkiego ruchu. Zobowiązanie do rozszerzenia listy płatnych odcinków złożył w programie KPO jeszcze poprzedni rząd.

W projekcie rozporządzenia czytamy także, że w miejsce nowych płatnych odcinków ustąpią stare. I tak darmowy ma stać się przejazd na DK6 oraz wybranych odcinkach DK7, DK10 oraz DK18. Cały czas mówimy o systemie e-Toll. Sumarycznie opłaty zostaną wprowadzone na odcinkach:

  • Autostrada A1: od węzła Piotrków Trybunalskich Południe do węzła Pyrzowice.
  • Droga ekspresowa S1: od Milówki do Zwardonia.
  • Droga ekspresowa S3: na odcinkach od węzła Parłówko do Miękowa, od Skwierzyny Południe do Międzyrzecza Południe, oraz od Nowej Soli Zachód do Bolkowa.
  • Droga ekspresowa S5: od węzła Bydgoszcz Północ do Gniezna Południe, od Poznania Zachód do Rydzyny, oraz od Korzeńska do Wrocławia Północ.
  • Droga ekspresowa S6: od węzła Goleniów Północ do Nowogardu Zachód, od Nowogardu Wschód do Koszalina Wschód, oraz od Bożepola Wielkiego do Gdyni Wielki Kack.
  • Droga ekspresowa S8: od Radziejowic do Paszkowa, od Marek do Radzymina Południe, od Wyszkowa Północ do Broka, od Podborza do Zambrowa Zachód, oraz od Mężenina do Jeżewa.
  • Droga ekspresowa S10: od Wałcza Zachód do Witankowa.
  • Droga ekspresowa S11: od Szczecinka do Omulnej, od Mieszkowa do Jarocina, od Ostrowa Wielkopolskiego Północ do Strug, oraz od Krążkowego do Baranowa.
  • Droga ekspresowa S12: od Puław Zachód do Kurowa Zachód.
  • Droga ekspresowa S16: od Olsztyna Południe do Olsztyna Wschód.
  • Droga ekspresowa S17: od Lubelskiej do Michałówki oraz od Garwolina Południe do Kurowa Zachód.
  • Droga ekspresowa S19: od Lublina Węglin do Stobierny oraz od Świlczy do Rzeszowa Południe.
  • Droga ekspresowa S51: od Olsztynka Zachód do Olsztyna Południe.
  • Droga ekspresowa S61: od Śniadowa do Łomży Południe, od Kolna do Ełku Południe, od Kalinowa do Raczek, oraz od Suwałk Południe do Suwałk Północ.

Czym jest system e-Toll?

System e-Toll służy do poboru opłat elektronicznych za przejazd po wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych w Polsce. Jego administratorem i twórcą jest Krajowa Administracja Skarbowa. 

System pozwala kierowcom ciężkich pojazdów, powyżej 3,5 tony, na szybkie wnoszenie obowiązkowych opłat za eksploatację dróg. Pieniądze, jakie w ten sposób zostaną pozyskane od przewoźników lub kierowców mają iść na utrzymanie wybranych odcinków autostrad.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama