Prace na zachodnim odcinku II linii metra na Bemowie w pełni trwają mimo zimowych warunków. Tarcze TBM Anna i Krystyna drążą tunele w stronę nowej stacji Lazurowa, podczas gdy na placach budowy Karolina, Chrzanowa i STP Karolin powstają konstrukcje schodów, słupy i ściany. Niedawna awaria na stacji Chrzanów została szybko opanowana, a harmonogram prac, według zapewnień Metra Warszawskiego, nie został naruszony. Cały projekt, wsparty unijnymi funduszami, ma zakończyć się w 2026 roku.
Prace na pełnych obrotach pomimo zimy
Na zachodnim odcinku II linii metra w Warszawie prace nie zwalniają tempa, mimo zimowej aury. Trzy nowe stacje pasażerskie – Karolin, Chrzanów i Lazurowa – oraz stacja techniczno-postojowa (STP) Karolin powstają zgodnie z harmonogramem. Tarczowe maszyny TBM Anna i Krystyna drążą tunele, a na powierzchni widać już pierwsze elementy konstrukcyjne, w tym schody prowadzące na stacje.
Nie obyło się jednak bez przeszkód. W grudniu doszło do awarii na budowie stacji Chrzanów, która – jak zapewnia Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego – została szybko usunięta.
- Tak jak informowaliśmy Państwa w dzień po awarii, wszystko zostało sprawnie usunięte i przywrócone – zaznaczyła.
Tarcze drążą tunel, Chrzanów nabiera kształtów
Podziemne tunele tworzą tarcze drążące tzw. TBM, które konsekwentnie pokonują kolejne metry w drodze do stacji Lazurowa. Tarcza Anna ułożyła już ponad 1,1 tys. tubingów, czyli pierścieni konstrukcyjnych, i pokonała łącznie 1800 metrów tunelu, znajdując się ok. 700 metrów za stacją Chrzanów. Tymczasem Krystyna, drążąca równoległy tunel, ułożyła 750 tubingów i ma na swoim koncie 1200 metrów wydrążonego tunelu.
Na samej stacji Chrzanów trwają prace betonowe – budowane są ściany wyjść ze stacji, podziemne słupy konstrukcyjne oraz schody prowadzące na powierzchnię. Z kolei na przystanku Lazurowa zakończono już budowę ścian szczelinowych i płyty dennej, a pod ziemią powstają kolejne filary wspierające konstrukcję stacji.
Serce techniczne linii M2 – STP Karolin
Budowa stacji techniczno-postojowej Karolin postępuje równie szybko. To tutaj serwisowane będą pociągi obsługujące linię M2. Zakończono już przebudowę linii wysokiego napięcia, co umożliwia kontynuację budowy infrastruktury stacji. W części budynków trwa malowanie ścian i układanie glazury, a w przyszłej elektrowozowni powstają kanały serwisowe.
Na szczególną uwagę zasługuje nastawnia – wieża, z której sterowany będzie ruch pociągów na STP Karolin. Jej konstrukcja jest już widoczna na placu budowy, a z górnych pięter można zobaczyć przebieg tunelu łączącego stację techniczno-postojową z linią metra. Dotychczas ułożono 30% planowanych rozjazdów i 12% torów na terenie stacji.
Unijne wsparcie na dokończenie budowy
Odcinek obejmujący trzy nowe stacje oraz STP Karolin liczy łącznie blisko 4 km długości. Całkowity koszt inwestycji to ponad 3 mld zł. Jak mogliśmy się dowiedzieć pod koniec listopada — ponad 1 mld zł na budowę trzech stacji pochodzi z dofinansowania unijnego. Łącznie Warszawa dostała na realizację zadań związanych z metrem 2 mld zł. Projekt obejmuje nie tylko budowę infrastruktury, ale także zakup nowego taboru.
Choć wszystko wskazuje na to, że prace postępują zgodnie z harmonogramem, warto pamiętać o potencjalnych wyzwaniach związanych z warunkami atmosferycznymi oraz nieprzewidzianymi komplikacjami technicznymi, tak jak to miało miejsce w grudniu ubiegłego roku. Planowo prace nad budową kolejnych, zachodnich stacji M2 planowane jest na 2026 rok.
Napisz komentarz
Komentarze