13 sierpnia tragiczny wypadek na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańska w Warszawie wstrząsnął mieszkańcami. Rozpędzony SUV potrącił pieszą, a następnie uderzył w przystanek pełen ludzi. W wyniku wypadku zginęły dwie osoby, a kilka innych osób było rannych, w tym dziecko. To tragiczne wydarzenie zmusiło władze miasta do podjęcia działań, które poprawią bezpieczeństwo w tym miejscu.
Nowa sygnalizacja świetlna i inne zmiany
Zarząd Dróg Miejskich wybrał wykonawcę budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej. Projekt, który kosztować będzie 3,1 mln zł, zostanie realizowany przez firmę Podkowa. Zakłada on nie tylko instalację świateł, ale także szereg innych zmian w organizacji ruchu. Głównym celem tych działań ma być poprawa bezpieczeństwa pieszych i innych uczestników ruchu.
- Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników. Przede wszystkim jednak pieszych. Światła nie będą jednak jedyną zmianą, a jedynie finalizacją zmiany charakteru tego miejsca – skomplikowanego, bo poza wlotem Spartańskiej mieści się tam też wjazd do zajezdni autobusowej – zapewnia Zarząd Dróg Miejskich.
Po pierwsze projekt zakłada przesunięcie przejścia dla pieszych bliżej skrzyżowania oraz wyposażenie go w azyl. Na skrzyżowaniu zostanie wprowadzony jeden pas ruchu do jazdy prosto, co ma zmniejszyć ryzyko kolizji. Skręt w lewo będzie możliwy tylko z lewego pasa, podobnie jak zjazd do zajezdni autobusowej. Wlot w ul. Spartańską zostanie zwężony, a chodniki i przystanek autobusowy "Zajezdnia Woronicza" 02 zostaną przebudowane. Powstaną również dwa nowe przejazdy rowerowe.
Ułatwienia dla rowerzystów, utrudnienia dla kierowców
W ramach poprawy infrastruktury rowerowej powstanie również nowa ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Woronicza. Trasa ta, ma według ZDM znacznie zwiększyć bezpieczeństwo rowerzystów, którzy musieli się dotychczas poruszać ruchliwą ulicą prowadzącą do biurowców na Mordorze. I to właśnie kosztem tej ruchliwej, szerokiej ulicy zostanie wyznaczona droga dla rowerów od ul. Wołoskiej do ul. Etiudy Rewolucyjnej.
Obecnie na skrzyżowaniu zamontowane są tymczasowe progi zwalniające, które mają na celu doraźne zwiększenie bezpieczeństwa. Jednakże drogowcy podkreślają, że jest to jedynie chwilowe rozwiązanie, które ma ograniczyć ryzyko kolejnych wypadków do czasu realizacji pełnego projektu sygnalizacji świetlnej.
- Na razie na skrzyżowaniu ulic Woronicza i Spartańskiej zamontowane są progi zwalniające. Chociaż jest to rozwiązanie efektywne, to jednak doraźne i tymczasowe. Nie mogliśmy jednak wcześniej ogłosić przetargu na budowę sygnalizacji. Dopiero na przełomie października i listopada otrzymaliśmy dokumentację projektową na budowę sygnalizacji – tłumaczy ZDM.
„Przejścia śmierci”
Obydwa przejścia przez ul. Woronicza na skrzyżowaniu z ul. Spartańską otrzymały najniższą ocenę bezpieczeństwa w audycie przejść dla pieszych. Nie jest to jednak jedyny przypadek w Warszawie, gdzie bezpieczeństwo pieszych wymaga poprawy. Drogowcy obiecują, że systematycznie będą poprawiać bezpieczeństwo na kolejnych przejściach dla pieszych.
- Oba przejścia przez ul. Woronicza na skrzyżowaniu z ul. Spartańską otrzymały w audycie nieosygnalizowanych przejść dla pieszych ocenę „0” – najniższą możliwą. Należy jednak pamiętać, że tak nisko oceniono także wiele innych przejść. Co roku jednak wiele z tych przejść staje się bezpieczniejszych - dodaje biuro prasowe ZDM-u.
W ostatnim roku ZDM zrealizował już kilka innych inwestycji, które mają poprawić sytuację pieszych na warszawskich drogach.
Napisz komentarz
Komentarze