Co buduje się w Warszawie? Na bieżąco sprawdzamy jak "rośnie" stolica.
Kolejarze przygotowują się do modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. Przetarg na wykonawcę ma być ogłoszony w IV kwartale br. Najpierw jednak muszą zakończyć się wszystkie prace na stacji Warszawa Zachodnia.
Kolejne przedwojenne domy znikają z ulic Grochowa i wkrótce zostaną zastąpione przez nowoczesną zabudowę. Większość z nich nie jest objęta ochroną konserwatorką, dlatego inwestorzy stopniowo pozbywają się ich bez żadnych przeszkód. Dla wielu mieszkańców są one częścią tożsamości osiedla. „Jeżeli nic się tam nie wydarzy i nikt o to nie zadba, to za chwilę cały ten stary Grochów będziemy widzieli tylko na zdjęciach” – mówi Raportowi Warszawskiemu Krzysztof Olszak z „Tu było, tu stało”.
Firma Marvipol zapłaciła rolnikowi 70 milionów złotych za 3 hektary pola w Ursusie w Warszawie. Deweloper planuje postawić tam kolejne w tej okolicy osiedle mieszkaniowe. Mieszkańcy nie otwierają jednak szampana. Choć w dzielnicy wciąż powstają nowe bloki, to brakuje tam, chociażby dobrych dróg. „Jeśli chodzi o infrastrukturę, to jest całkowita rubież. Ulica Henryka Brodatego nadal ma wąskie gardło, przez które trzeba mijać się poboczem” – mówi Krzysztof Daukszewicz, radny Ursusa.
Warszawa bez Wisłostrady - brzmi to dość niewiarygodnie. Lecz taki pomysł ma grupa miejskich architektów z Miastonatura. W miejscu ruchliwej trasy miałyby stanąć nowoczesne kompleksy mieszkalne, skryte wśród bujnej roślinności. Planiści chcą zamienić lewy brzeg Wisły w zielone płuca Warszawy.
Na Woli, niedaleko Browarów Warszawskich, powstanie wieżowiec. To kolejne podejście do „wieży wolności”. Tym razem deweloper chce tu zbudować ok. 140-metrowy apartamentowiec. W środku około 660 mieszkań.
Centralny Port Komunikacyjny będzie kosztować 131,7 mld zł. Najwięcej pieniędzy przeznaczono na kolej, w tym ogromny, dziewięciokilometrowy (!) tunel pod Odolanami. Obiecano też pociągi pędzące 320 km/h, otwarcie lotniska w 2032 roku oraz budowę obwodnicy aglomeracyjnej.
„Wylotówka” z Warszawy na północ będzie prawdopodobnie najdroższą drogą w Polsce. Wiemy już, że jej budowa powinna zacząć się za cztery lata. Drogowcy zaplanowali dwa tunele: pod Bemowem i pod Bielanami, a także estakady i nasypy. W sumie ostatni odcinek S7 na Mazowszu będzie miał 13,1 km długości.
Warszawiacy, którzy od lat mierzą się z koszmarem zdegradowanego przejścia podziemnego na skrzyżowaniu Wolskiej i Młynarskiej, mogą w końcu liczyć na zmiany. W przyszłym roku mają ruszyć prace nad zasypaniem tunelu. W jego miejscu powstaną długo wyczekiwane zebry. Prace sfinansuje deweloper realizujący w pobliżu kompleks biurowy.
Wkrótce rozpocznie się budowa bloku parowo-gazowego EC Siekierki. To element szerszej strategii polegającej na tym, żeby zrezygnować ze spalania węgla w stołecznych ciepłowniach. Jednak aktywiści przekonują, że nowa inwestycja to także zagrożenie dla Wisły.
Trwają prace w kwartale ulic Złota-Zgody. To największy aktualnie realizowany projekt w ramach programu Nowe Centrum Warszawy i zarazem jego kluczowy element. Przebudowa obejmuje ulice Złotą, Zgody, Sienkiewicza i Jasną oraz przestrzenie między nimi. Sprawdziliśmy, na jakim etapie są prace.